The Battle: Drenthe vs. Zuid-Limburg

‘Het beloofde land’: zo zou je Zuid-Limburg ook kunnen noemen. Een groot huis voor geen geld, dito files, veel vrienden, de beste scholen, banen zat en ga zo maar door. Je zult er maar wonen. Maar wacht eens even… we hebben ook Drenthe nog! Rust. Ruimte. Oorspronkelijkheid. En… Drenthe doet wat met je. Tijd om ze tegenover elkaar te zetten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De actoren
Drenthe en Zuid-Limburg strijden samen of, beter gezegd tegen elkaar, om mensen en geld. En dat resulteert in een ‘gebrand’ gebied.

Drenthe
‘Drenthe doet wat met je’, belooft de Stichting Marketing Drenthe. Het doel van de campagne is het verbeteren van het imago van de provincie met als ‘ultiem doel’ een bijdrage te leveren aan de economische ontwikkeling binnen de sectoren toerisme, wonen én werken.

Maar wat doet Drenthe precies met je? ‘Wat.’ Het kan iets positiefs zijn, maar ook iets negatiefs. Net als comazuipen. Dat doet ook wat met je (zeggen ze). Maar gezien het feit dat Drenthe de afzender is en niet Nico van der Lely gaan we van het beste uit. Een paginagrote advertentie op de achterkant van het economiekatern van een zaterdageditie van de NRC leidt ons via ‘layar’ naar een filmpje over de Burton Academie, die blij zijn dat ze zich gevestigd hebben in de Drentse gemeente Veenhuizen. Een gemeente die overigens zelf weer ‘boeit en bindt’.

Maar ik ben het allemaal een beetje kwijt. Eerste verwarring is er eigenlijk al met het onderscheid tussen (de Drenthe Portal), (de ‘marketingsite’) en (toerisme). Waarom niet via drenthe.nl meteen naar alle beschikbare informatie? Wel rustig gepresenteerd allemaal. Erg rustig. Mogelijk conform het gebied.

Zuid-Limburg
Als je in Zuid-Limburg woont, zie je de ‘bright site of life.’ De Stichting Regio Branding Zuid-Limburg is opgericht om ‘het imago van de regio te versterken’. De stichting voert campagne ‘zodat Zuid-Limburg niet alleen wordt gezien als een plek waar het goed toeven is voor een (korte) vakantie, maar als een plek met breed aanbod op het gebied van wonen, werken en leven’. De site doet fris aan en de hoofdthema’s ‘werken’, ‘wonen’ en ‘leven’ leiden direct naar een lijst met concrete aanbiedingen. Denk daarbij aan vacatures, woningen en een uitgebreide cultuuragenda. Radio spots laten ook duidelijk horen aan in de file staande Randstedelingen dat ze toch echt compleet gek zijn. In Limburg hebben ze alles. Zelfs vrienden. Iets waar je de gemiddelde randstadbewoner natuurlijk niet op kunt betrappen. En ze hebben geen files natuurlijk.

Intrigerend is de pay-off. An sich richtinggevend. Opvallend is de keuze voor ‘Bright site of life’, in plaats van ‘Bright side of life’. Ze zetten hiermee het fysieke gebied centraal in plaats van de overkoepelende beleving. Overigens had mijn buurman het onlangs toevallig ook over Limburgers. Die vond ook dat ze alles hadden. Behalve een open mind naar niet-Limburgers.

And the winner is…
Het is druk in de Randstad. Het stinkt. Ik woon op een vierkante postzegel. Ik heb geen vrienden. En ik kan nergens lekker eten. Tijd dus om weg te gaan, aldus beide stichtingen. Zuid-Limburg dan maar. Spotjes van Zuid-Limburg hebben dan ook iets wat sluimerend is geactiveerd. Het verhaal van Zuid-Limburg is attractiever en de website vele malen sterker. Bij Drenthe lijkt het alsof je verschillende betrokken partijen terugziet. Je ziet de machtsstrijd al voor je. Bij Zuid-Limburg heb ik dat veel minder. Het oogt mij als een goed geïntegreerd geheel, maar Zuid-Limburg overschreeuwt zich wel. Natuurlijk is het soms te druk in de Randstad. Natuurlijk wil ik meer ruimte. Maar het zijn voornamelijk mijn vrienden die me hier houden. Gelukkig maar…

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie