Barbera Wolfensberger vertrekt niet meteen, zo licht zij in een persbericht toe: ‘Peggy is drie jaar geleden aangenomen met mijn opvolging in het achterhoofd. Ik heb altijd duidelijk gemaakt aan BBDO dat ik voor vijf jaar beschikbaar zou zijn. Peggy heeft grote affiniteit met de innovatie in ons vak en dat heeft BBDO en mij er van overtuigd dat dit het juiste tijdstip is voor een leiderschapswissel. We hebben er het volste vertrouwen in dat zij het bureau naar een volgende fase zal brengen. Ik blijf de komende periode bij FHV om Peggy en onze klanten te adviseren. Ondertussen blijf ik actief als voorzitter van het Topteam Creatieve Industrie en vice-voorzitter van de Dutch Creative Council. En ga ik me na ruim zes jaar FHV heroriënteren op een volgende stap. Daar heb ik zin in!’
Peggy Wijtzes (foto, rechts) vult aan: ‘Fijn dat BBDO en onze klanten er vertrouwen in hebben dat ik met FHV een nieuwe stap kan maken. Ik heb er zin in dit met een jong en nieuw team aan te pakken.’
John Walshe, ceo BBDO Europe, noemt Wijtzes ‘the outstanding candidate’ om FHV BBDO naar de toekomst te leiden en zegt: ‘Ze begrijpt digital, heeft een eindeloze energie en gaat helemaal voor Het Werk. Ze heeft het mandaat om verder te bouwen op de prachtige fundamenten van FHV BBDO om betere en bredere communicatiemogelijkheden te ontwikkelen.’
De aankondiging van het vertrek van Wolfensberger komt voor insiders niet geheel onverwacht. Zij was net weer begonnen na een verlofperiode van twee maanden, juist in de tijd dat FHV een woelige periode doormaakte.
In april maakte executive creative director Mark Muller bekend dat hij na 15 jaar overstapte naar Achtung!. Een maand later volgde het nieuws over het vertrek van de creatieve directie: Emilio de Haan en Rogier de Bruin lieten aan Adformatie weten het bureau te verlaten omdat zij 'een andere koers willen gaan varen dan FHV BBDO nu volgt'. Dit voorjaar moest FHV bovendien afscheid nemen van het door KPN weggesaneerde Hi, waar het bureau diverse succesvolle en bekroonde campagnes voor gemaakt heeft.
Peggy Wijtzes begon op 1 oktober 2012 als csd/director online bij FHV BBDO & Proximity. Zij kwam destijds van de toenmalige bureaucombinatie N=5/Kong waar zij managing director en partner van Kong was.
Barbera Wolfensberger stapte per 1 april 2009 over van Hema naar FHV BBDO als ceo van BBDO groep in Nederland.
Enkele maanden nadat Wolfensberger in juni 2013 voor de eerste keer was uitgeroepen tot Meest Onmisbare Vrouw van het vak in de Adformatie 100, werd zij door minister Kamp van Economische Zaken benoemd tot boegbeeld van de topsector Creatieve Industrie. Ook dit jaar eindigde Wolfensberger op de hoogste plaats in de Adformatie100.
In 2013 al maakte Wolfensberger er in interviews geen geheim van dat zij zich graag voor de publieke sector zou willen inzetten, iets wilde doen wat er 'toe doet' in maatschappelijk, politiek of cultureel opzicht. Deze behoefte heeft zij nog steeds, zegt Wolfensberger desgevraagd. 'Of dit mijn volgende stap is, is nog niet duidelijk, dat ga ik juist de komende tijd onderzoeken, maar ooit zal dat gebeuren. Ik voel sinds vorige zomer al de behoefte om verder te kijken en een nieuwe uitdaging aan te gaan.'
Over de timing van het vertrek en de staat waarin zij FHV zal achterlaten: 'Dit is echt het goede moment, helemaal voor Peggy. Zij heeft een enorme drive en een grote hang naar vernieuwing en ook technische innovatie. Zij vertegenwoordigt de nieuwe generatie bureauleiders. We wilden haar niet kwijt raken door mijn vertrek nog een jaar uit te stellen. Het FHV dat ik achterlaat is een goed bureau binnen het beste netwerk ter wereld. Ik kijk vol positieve verwachting naar het vervolg.'