De integratie van data vormt de grootste uitdaging op marketinggebied binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van marketingbureau 2bMore. Vooral retailers, uitgeverijen en media- en evenementenbureaus deden mee aan het onderzoek.
Het marketingbureau ondervroeg in de periode april-juni 2017 Nederlandse bedrijven over hun marketingdoelen en hun communicatie met klanten (zowel b2b en b2c).
Naast genoemde branches waren er ook deelnemers uit de automotive, financiële dienstverlening, onderwijs, telecom, transport en logistiek en ICT.
De meeste respondenten zijn managers in marketing, online, crm of e-commerce (67 procent). De overige deelnemers hebben functies als database marketeer, data-/marktanalist en online marketeer.
Brug te ver
Uit het onderzoek blijkt dat het ‘voor veel organisaties nog een brug te ver is om data-driven één-op-één-marketing te bedrijven’, aldus het bureau.
Erik van Stiphout, managing partner bij 2bMore: ‘Bedrijven hebben vaak geen single customer view, omdat klantinformatie is opgeslagen in datasilo’s die niet centraal beschikbaar zijn.’ Bovendien, zo blijkt uit het onderzoek, zijn data vaak niet realtime beschikbaar om direct in te kunnen spelen op een actuele situatie.
Van de ondervraagde bedrijven heeft 72 procent contact met ruim 100.000 relaties. Bij 38 procent van de bedrijven die deelnamen aan het onderzoek wordt contact onderhouden met meer dan een miljoen klanten.
Automatiseren
Het automatiseren van het marketingproces wordt door de helft van de bedrijven (48 procent) genoemd als grootste marketinguitdaging.
Ook de realtime beschikbaarheid van data (38 procent) en de integratie van offline en online data (31 procent) eindigen in de topvijf.
De andere twee marketingdoelen in de top-vijf zijn volgens het bureau ‘traditioneler’: het uitbouwen en vasthouden van de klantenkring (41 procent) en meer rendement halen uit het marketingbudget (38 procent).
Directieagenda
Het belang van digitalisering komt ook terug in de agenda van de directies van de ondervraagde bedrijven.
De hoogste prioriteit op de directieagenda van 2017 krijgt klanttevredenheid en -retentie, door 76 procent van de deelnemers als hoogste prioriteit genoemd.
Op de tweede plaats, met 45 procent, komt de digitale transitie. Daaronder vallen onder meer de digitalisering van producten, diensten, operatie en klantbediening.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!