Apps: een serieuze zaak

70% van de apps leidt een kwijnend bestaan in de appstore. 60% wordt helemaal nooit gedownload, 26% van gedownloade apps wordt maar één keer bekeken… Apps zijn niet iets om lichtvaardig aan te beginnen, daarvoor zijn er domweg veel te veel miskleunen. Check dit lijstje met prangende vragen en bezint eer ge begint!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Must, Should, Could, Won’t: vrijwel iedereen die een bedrijf runt of verantwoordelijk is voor onderdelen ervan heeft wel eens gehoord van het MosCoW lijstje waarmee je in een oogopslag de belangrijke en minder belangrijke onderdelen van projecten van elkaar kunt onderscheiden. Toch verdiept niet iedereen zich van te voren in wat hij/zij nou echt absoluut aan features wil hebben binnen een app en welke zaken best eventjes kunnen wachten of zelfs alleen maar afleiden van waar het in essentie over gaat; een fitness app heeft vast baat bij een calorieënteller, maar waarschijnlijk minder bij een chat-functie of een foto editor. Hieronder een lijstje met belangrijke vragen om over na te denken voor je begint aan een app traject.

MoSCoW
Musts zijn de onderdelen die per se moeten worden opgenomen, Shoulds zijn alweer iets minder van belang, maar nog steeds wel een serieus onderdeel. Coulds zijn mogelijke toekomstige features en Woulds staan nog weer een etage lager in prioriteit; items die leuk zouden zijn als er tijd en budget over is of anders voor versie twee.

In de wereld van apps zie je momenteel een tendens waarbij klanten veel van hun Coulds in Musts omzetten. Ze kunnen moeilijk een keuze maken en willen daarom maar alles: de calorieënteller, de chat functie, de foto editor, gps functie, noem maar op. De klant is natuurlijk koning, maar het is wel iets om van te voren bij stil te staan. Je wil natuurlijk niet dat je hele app opeens een van die zombie apps wordt die nog geen tien keer gedownload wordt. Je wil dat gebruikers hijgend staan te wachten tot ze eindelijk jouw fantastische, Über-nuttige app kunnen gebruiken. Daarvoor is het belangrijk dat de app een wezenlijk probleem oplost voor de gebruiker en daarnaast iets toevoegt aan je eigen mobiele strategie.

Implicaties
Het ontwikkelen van apps is een serieuze zaak. Zowel de mobiele strategie die er aan ten grondslag ligt, het creatieve concept als ook de uiteindelijke ontwikkeling van de app. Veel klanten realiseren zich op voorhand niet dat de stap naar mobiel inderdaad ingrijpend is. Ingrijpend voor de interne projectleider in kwestie, maar ook voor de organisatie als geheel.
Bij voorbeeld: “We willen een simpele app die ons controleproces mobiel toegankelijk maakt”. Dat is een hele nuttige app om te hebben, maar welke implicaties heeft dat? De klant moet zich in ieder geval de volgende vragen stellen;

  • is onze organisatie hiervoor technisch ingericht?
  • is onze organisatie hiervoor qua resources ingericht?
  • wat doen we met de vragen van gebruikers?
  • hoe faciliteren we specifieke wensen van gebruikers?
  • hoe past de mobiele denkwijze binnen de workflow?
  • welke business objectives willen we bereiken?
  • zit de gebruiker (klant, prospect of medewerker) te wachten op deze app?
  • hoe relevant kunnen we zijn en welk probleem lossen we voor de gebruiker op?
  • welke content hebben we al beschikbaar en is al geschikt voor mobiele ontsluiting (en welke niet)?
  • waar in de organisatie leggen we dit project neer? sales, marketing, IT, support?
  • wie is de eindverantwoordelijke?
  • wanneer is de app ‘succesvol’?
  • welke features zijn genoeg voor release van een eerste versie?
  • hoe ziet onze MoSCoW lijst eruit voor deze app?

Kortom een hele waslijst aan vragen waarop vooraf antwoord moet worden gegeven om succes (nut, gebruik en waardering) te borgen. Apps kunnen een geweldige boost geven aan je merk, efficiency, sales of customer service, maar vergis je niet, het is serious business!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie