Citymarketing, elke stad doet het op zijn eigen wijze, zo lazen we in Tijdschrift voor Marketing (zie ook hier).
Mijn stad Amsterdam is zo'n city vol met marketing. Op gebied van toerisme, arbeidsmarkt en imago is van alles te beleven, vooral voor de toekijkende marketeer.
Welkom in Amsterdam
Dit zomerseizoen meren er 118 cruiseschepen aan in Amsterdam die zo'n 200.000 toeristen aanbrengen. Vorig jaar was dat respectievelijk 78 en 145.000. Bij elkaar moeten die gasten zo'n 45 miljoen besteden.
Toerisme blijft in het algemeen een groeiende bron van inkomsten, in de binnenstad komen er zelfs 1000 hotelkamers bij in de komende drie jaar.
Maar... het eerste wat veel toeristen in de stad zien is de Centrale Bouwput, voorheen Centraal Station. Daar vandaan is het komende zomer niet mogelijk om met de metro te reizen. Maar te voet en tram de stad in is sowieso leuker. Dan heb je ook het beste zicht op de werkzaamheden voor de Noord/Zuidlijn die de stad voor een groot deel hebben opengewerkt.
Automobilisten hebben het de komende zomer ook niet makkelijk, want aan een aantal belangrijke wegen in de stad wordt deze zomer gewerkt.
22 mei 2008, Nordic Empress bij de Passengers Terminal, gefotografeerd vanuit oostkant van de kade waar nog wat bouwactiviteiten zijn.
Cultuur in Amsterdam
Ondanks de infrastructurele hobbels en kuilen zal het de meeste toeristen vast lukken om bij de culturele hoogtepunten van de stad te komen. Zoals het Rijksmuseum, dat na de verbouwing eigenlijk alweer open had moeten zijn, maar dat volgens de laatste verwachtingen pas in 2012 of 2013 is.
Of het Stedelijk Museum, dat gesloten is, maar tijdelijk een vestiging heeft in het onooglijke PostCS gebouw.
Naar het Scheepvaartmuseum dan? Nee, helaas, ook langer gesloten dan gepland, nog zeker twee jaar wachten.
Werken in Amsterdam
Werken in de stad kan juist weer wel heel goed. Vooral Vodafone werft met een niet te missen campagne voor hun nieuwe Amsterdams hoofdvestiging: Hallo Rembrandtplein, Hallo VU, Hallo Artis, Hallo woonboten, Vodafone spreekt elke Amsterdammer aan.
En de hoofdstedelijke politie heeft een vernieuwende en spraakmakende wervingscampagne. Het Parool, de krant van Amsterdam, kondigt deze campagne zelfs groot aan op de voorpagina. Dat is een mooie start voor zo'n campagne.
Helaas is er (o.a. door de tegenvallers met de Noord/Zuidlijn) minder geld beschikbaar voor het project Topstad, een project voor een beter investeringsklimaat. Een direct gevaar voor de werkgelegenheid op lange termijn, maar ja, dat zien we dan wel weer.
Big City
Dat de gemeente vergeet te vieren dat Amsterdam dit jaar 200 jaar de hoofdstad van Nederland is en dat vlaggenschip Ajax komend jaar weer geen Champions League speelt zij zo.
En dat op het terras van het Lloyd Hotel 10% extra voor hapjes en drankjes wordt gerekend zonder dat dat aan de klant wordt gemeld is geen afzetterij, welnee, in sommige andere landen gebeurt het ook. Zo tellen we echt mee.
"Waar ter wereld ik ook kwam
Nimmer trof ik zo een bende
Als in 't oude Amsterdam
Welgelegen aan het IJ
Leven zij daar vrij en blij
(?)
Big City, big city, big big city, you're so pretty"
(Tol Hansse, Big City)
En zo is het. Al was het alleen maar vanuit marketingperspectief.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!