Alwine de Jong is per 1 maart begonnen bij FD Mediagroep als manager FD/BNR Networks. De Jong vertrok in december bij reclamebureau Being There, waar ze creatief directeur was. Ze volgt Léon Bouwman op, die naar Redactiepartners overstapte.
De Jong: ‘Ik ga doen wat ik altijd gedaan heb: concepten ontwikkelen, maar nu in een journalistieke context. Dat vertaalt zich bij FD/BNR Networks in mooie producties, zoals de FD Gazellen of Wereldveroveraars. We werken hier ook met conceptmakers en producers, dus in die zin lijkt het op de bureauwereld. Maar inhoudelijk is het anders; de onderwerpen zijn journalistiek onafhankelijk en relevant en dat maakt het voor mij weer heel nieuw en boeiend. Ik wilde me na alle jaren reclame graag weer verder ontwikkelen.’
Nieuwsbeest
Toen De Jong benaderd werd, wist ze niet dat deze baan bestond. ‘Anders had ik hem zelf wel verzonnen. Ik ben een nieuwsbeest, lees veel kranten en newsblogs en heb interesse in actualiteit en politiek. Een prachtkans dat ik daar nu mee aan de slag kan en tegelijkertijd mijn reclame-ervaring kan benutten.’
Momenteel rondt De Jong ook aan de VU een master in marketing af, maar dat staat hier verder los van, zegt ze.
Alwine de Jong werkte sinds 2014 bij Being There en daarvoor interim bij onder meer digitaal bureau NOISE. In 2012 was ze kort adjunct-directeur merk & communicatie bij verzekeraar ASR en daarvoor vijf jaar creatief- en algemeen directeur van Y&R Amsterdam.