De 62e editie van het 'Cannes Lions International Festival of Creativity' staat voor de deur. Iedereen die er creatief toe doet (of wil doen), maakt zich de komende dagen op voor een tripje naar de Zuid Franse-kust. Voor de echte diehards begon het festival afgelopen vrijdag al met het Lions Health-festival - ter ere van creativiteit in de healthcare - maar van 21 tot en met 27 juni verandert Cannes in een waar walhalla voor de internationale media-, marketing-, reclame- en communicatiebranche.
Adformatie zette de belangrijkste informatie op een rijtje:
Wie kun je er spotten?
Naast de 'crème de la crème' van de creatieve industrie wandelt menig wereldster de komende dagen in het Palais of over La Croisette. Waar vorig jaar de filmsterren met Jared Leto en Patrick Stewart in de meerderheid waren, zijn het dit jaar vooral de (Amerikaanse) televisie- en muzieksterren die met hun sterrenstatus flaneren. Een top tien te spotten celebs:
10. Steven Yeun (The Walking Dead)
9. Mark Ronson (Producer)
8. Marilyn Manson (Rocker)
7. Adrian Grenier (Entourage)
6. Monica Lewinsky
5. Al Gore
4. Will.i.Am
3. Jamie Oliver
2. Pharrel Williams
1. Kim Kardashian-West
Wie wint er wat?
Dit jaar zijn er een recordaantal van 40.133 cases ingezonden naar het 62e Cannes Lions International Festival of Creativy. Ook zijn er aanzienlijk meer Nederlandse cases ingezonden (643 dit jaar tegenover 272 vorig jaar). Benieuwd wie er met een leeuw naar huis gaan? Dan moet je op deze momenten alert zijn:
Op maandag 22 juni worden vanaf 19:00 de volgende Lions uitgereikt:
Direct, Mobile, Press and Promo & Activation Lions Awards, Young Lions Print Competition.
Op dinsdag 23 juni vanaf 19:00:
Media, PR, Outdoor, Glass and Creative Effectiveness Lions Awards, Young Lions Media and PR Competition.
Op woensdag 24 juni vanaf 19:00:
Design, Product Design, Radio and Cyber Lions Awards, Young Lions Cyber and Design Competition.
Op zaterdag 27 juni vanaf 19:00:
Film, Film Craft, Branded Content & Entertainment and Titanium & Integrated Lions Awards, Young Lions Film and Marketers Competition.
Waar moet ik gaan kijken?
Ondanks dat niet veel Nederlanders de moeite zullen nemen om tussen het feesten en het netwerken door een seminar te bezoeken, maken we toch een selectie van seminars die de moeite zijn om over te praten:
Zondag:
1000 – 1045: How to survive a zombie attack (and harness cultural trends to grow brands)
Sprekers: Jon Gittings (MediaCom), Josh Sapan (AMC Networks), Dave Alpert (Executive Producer, The Walking Dead), Steven Yeun (Acteur, The Walking Dead).
1100 – 1145: Meet the disruptors: how tinder coupled technology with human experience
Sprekers: Sean Rad (Tinder), Bill Kanarick (Sapient), Caroline Daniel (Financial Times)
1430 – 1500: Trust and Bananas: Belgian Creativity and Images with stopping power
Sprekers: Frieke Janssen (Fotograaf) en Rizon Parein (3D Designer)
Maandag:
1100 – 1145: The Millennial Mind: Creativity & What it means to the world’s largest generation
Sprekers: Joanna Coles (Cosmopolitan) en Evan Spiegel (Snapchat)
1300 – 1345: 9th Annual Grey Music Seminar
Sprekers: Ton Myhren (Grey Group), Marilyn Manson (muzikant)
1430 – 1530: Why you can be creative under fire too
Sprekers: Mark Woerde (Lemz)
1500 – 1530: Collaboration for greater good: Game-changing partnerships that galvanize social change
Sprekers: Adrian Grenier (Acteur, Entourage), Allison Dew (Dell), Emma Grede (ITB Worldwide), Aimee Mullins (Actrice), Livia Firth (Eco-Age).
Dinsdag:
1000 – 1045: Creating constellations unleashing creativity through collaboration
Sprekers: Pharrel Williams (muzikant), Bob Pittman (iHeartMedia)
1100 – 1200: Masterclass: Why you shouldn’t believe anything you’ve been taught about advertising
Sprekers: Paul Feldwick
1200 – 1245: Innovation: when new just isn’t enough
Sprekers: Richard Edelman (Edelman), Jamier Oliver
1400 – 1430: Designing Heineken’s Thirst for Creativity
Sprekers: Mark van Iterson (Heineken)
Woensdag:
1230 – 1315: BBC Worlds News Hardtalk Stephan Sackur Interviews Sir Martin Sorrell
1245 – 1315: Hollywood and trends in digital storytelling
Sprekers: Kim Kardashian-West, Chris Duffey (Sudler), Niccolo de Masi (Glu)
1300 – 1345: Music in the digital age
Sprekers: Grace Helbig (Youtuber), Jamal Edwards (SB.TV), Mark Ronson (producer)
1400 – 1445: The New Engine of Creativity: data science
Sprekers: Marc Benioff (Salesforce), Ulrik Nehammer (Coca-Cola), Will.i.Am (muzikant), Franck Le Moal (Louis Vuitton Malletier)
Donderdag:
1315 – 1345: How to rebuild a Creative culture when everything’s fucked
Spreker: Al Moseley (180 Amsterdam)
1400 – 1445: Ogilvy & Inspire returns with social activist Monica Lewinsky
Vrijdag:
1200 – 1300: The Cannes Debate: Sir Martin Sorrell in conversation with Al Gore
Zaterdag:
1500 – 1530: Keith Reinhard meets The Backpacker Intern
Keith Reinhard (DDB Worldwide) en Mark van der Heijden (The Backpacker Intern)
Meer informatie over de Cannes Lions is te vinden op de site van het festival of in het Adformatie-dossier ‘Cannes Lions 2015’.
Adformatie houdt je uiteraard voortdurend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen met uitslagen, blogs, video’s en de laatste reacties.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!