Belangrijk middel in communicatiemix
De Logeionleden geven over het algemeen aan dat hun organisatie nog aan het begin staat. Internet is slechts één van de communicatiemiddelen, maar wel het belangrijkste. Traditionele communicatiemiddelen verdwijnen niet, maar krijgen een andere waarde. De inventarisatie - een online enquête met beperkte diepgang - heeft overigens niet boven tafel gehaald hoe die verandering precies plaatsvindt, en wat dat betekent.
De respondenten vinden internet zo belangrijk voor hun organisatie, omdat:
• het dienstverlening aan klanten of burgers biedt
• het bereiken van doelgroepen beter verloopt
• het hun visitekaartje is
• het interactie biedt
• het voor transparantie zorgt
Wel meten, nauwelijks bijsturen
Nog niet alle organisaties zien internet als extra communicatie- of dienstverleningsmiddel. Daarbij loopt noch de overheid, noch het bedrijfsleven voorop. Dat dit een gemiste kans is, geven de respondenten zelf aan. Uit de reacties komt duidelijk naar voren dat organisaties die het belang van het medium onderkennen vaak wel beschikken over budget en kennis. Bovendien zijn dit de organisaties waar de resultaten ook gemeten worden, alhoewel er op basis daarvan zelden bijgestuurd wordt.
Eyeopener van het jaar: het web laat direct zien wat communicatie oplevert
Dat communicatieprofessionals deze mogelijkheid volledig onbenut laten, is opmerkelijk. Zeker in tijden van crisis - maar natuurlijk net zo goed in tijden van economische voorspoed - is het zonde van tijd, capaciteit en investering. Het cliché (dat over die onbekende weggegooide helft van het marketingbudget) gaat op het web bij uitstek niet meer op: álles wat je doet is meetbaar. Je kunt als je je een beetje verdiept in de statistieken tot op de komma nauwkeurig de ROI van communicatie uitrekenen. En meteen bijsturen als dat nodig is. Dat zou in het kader van accountability van communicatie de eyeopener van het jaar moeten zijn.
Andere opvallende conclusies uit de inventarisatie
Contentbeheer
De organisatie van het contentbeheer geeft een interessant beeld. Over het algemeen wordt dit beheer bij een derde van de respondenten uitgevoerd door de afdeling communicatie. De overheid organiseert dat vaker decentraal. Commerciële organisaties scoren hoog op een andere manier/plek van organiseren. Over het algemeen is de manager communicatie wel eindverantwoordelijk voor de webcommunicatie. De meerderheid van de leden is ook van mening dat de afdeling communicatie voldoende inbreng heeft op de webactiviteiten.
Een derde van de respondenten geeft aan één medewerker te hebben die zich fulltime bezighoudt met de webcommunicatie van de organisatie. Een derde heeft meer capaciteit beschikbaar voor webcommunicatie, een derde minder.
Hoogte van budgetten
De hoogte van de budgetten voor webcommunicatie verschillen nogal. Omdat dit niet is gerelateerd aan de grootte van de organisatie, is hierover helaas weinig te zeggen. Dat het jaarlijks budget bij bijna de helft van de organisaties onder de 10.000 euro ligt, geeft wel te denken.
Aanleiding van inventarisatie: uitreiking Grand Prix Webcommunicatie
De themagroep Webcommunicatie van Logeion inventariseerde of webcommunicatie leeft onder de leden van Logeion. De inventarisatie werd gedaan in het kader van de uitreiking van de Grand Prix Webcommunicatie, die op woensdag 1 april 2009 wordt uitgereikt.
Uitreiking bijwonen? Meld je aan via www.grandprixwebcommunicatie.nl/bijwonen!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!