Adfo Groep ontwikkelt ‘Diamantbeurs voor de Creatieve Industrie’

Een creatief centrum voor alle partijen die Amsterdam tot dé ‘creative capital’ maken. Met dat idee kochten Willem Sijthoff, Cor van Zadelhoff en Maarten Feilzer (Beheer Brouwershoff) de Diamantbeurs.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Willem Sijthoff: ‘Sinds de overname van de Adfo Groep in 2012 zijn we steeds in gesprek geweest met alle partijen in de media-, advertising en marketingbranche. Daarin kwam vaak naar voren dat er veel behoefte is aan een plek waar alles en iedereen uit de branche samenkomt.

&;Amsterdam  bruist van de initiatieven voor startups waarvoor de voedingsbodem gevormd wordt door de creatieve sector in zijn geheel: mediabedrijven, advertising en digital agencies, producenten, precies de branche waar Adfo Groep de spil van is. 

&;Vorige week hebben we de Diamantbeurs kunnen kopen en die past in alle opzichten perfect bij onze ideeën en ambities. De Diamantbeurs heeft lang symbool gestaan voor de ontwikkeling van Amsterdam als diamantenstad.  

&;De ligging is heel gunstig: aan het Weesperplein en in het centrum van verschillende creatieve hotspots, het gebouw heeft grote vloeren, bestrijkt 6.500 vierkante meter en is goed bereikbaar. Alle aspecten kloppen voor deze bestemming.’

Transparant gebouw

De ‘Diamantbeurs voor de Creatieve Industrie’ gaat zomer 2016 open. Het moet een transparant gebouw worden waar diverse vooraanstaande bedrijven uit de creatieve (media-, reclame-, design-, digitale en audiovisuele) industrie zich gaan vestigen. Ook branche- en beroepsverenigingen — die nu her en der verspreid zijn over de stad — kunnen zich er vestigen. 

‘De Diamantbeurs voor de Creatieve Industrie zou dé ­centrale plek kunnen worden waar professionals uit de creatieve industrie elkaar ontmoeten en ideeën, kennis en ervaringen uitwisselen. Zo’n plek ontbeert de stad op dit moment ten zeerste’, zegt Bas Verhart, Trekker Creatieve Sector Amsterdam Economic Board.  

Creatief hoofkantoor

Vea-voorzitter Marc Oosterhout is eveneens enthousiast: ‘Amsterdam is voor de internationale reclame-industrie een creative capital, maar mist een creatief hoofdkantoor. Een plek waar vorm wordt gegeven aan de Nederlandse creatieve ambities. Een plek waar alle creativiteit samenkomt, voor inspiratie, het delen van kennis en voor kruisbestuiving tussen verschillende creatieve disciplines.’  

Oosterhout spreekt zelfs van ‘een creatieve sociëteit die de creatieve ambities van ons allemaal verder brengt’.

Toegevoegde waarde

Ook de gemeente Amsterdam is enthousiast over het initiatief en wijst erop dat de creatieve sector een belangrijke sector is voor Amsterdam en voor Nederland. De stad telt zo’n 30 duizend creatieve bedrijven die werk bieden aan bijna 80 duizend mensen die ieder jaar bijna 4,5 miljard euro aan toegevoegde waarde produceren.

Een kwart van de creatieve sector van Nederland zit in Amsterdam.

Harry Starren, voorzitter van De Federatie van de Nederlandse Creatie Industrie (FDCI): ‘Dit initiatief past perfect in de creatieve context die aan het ontstaan is en die in mijn ogen hoort bij de ambitie van Amsterdam om een Europees knooppunt te zijn in de creatieve economie.’

Voor informatie over huur: diamantbeurs@adfogroep.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie