Het aantal klachten dat binnenkwam bij het klachtenloket van Privacy Waarborg van DDMA heeft zich in 2013 verdubbeld te opzichte van het jaar daarvoor. De klachten die bij het loket worden ingediend gaan over het verkeerd gebruik van persoonsgegevens.
De meeste klachten (173 van de 200) gingen over de afmeldlink bij e-mails, die vaak afwezig is of niet goed werkt. Ook werden bijvoorbeeld klachten behandeld over reclamefolders die worden bezorgd ondanks een NEE/JA-sticker op de brievenbus.
Dat het aantal klachten over privacy toeneemt, wijst overigens niet noodzakelijkerwijs op een groeiende onvrede over privacy. De toename komt ook doordat consumenten het klachtenloket steeds beter weten te vinden.
Volgens Privacy Waarborg is dat een goede zaak, omdat bedrijven door de klachten de mogelijkheid krijgen een kwaliteitsslag te maken.
Behalve voor klachten wenden consumenten zich ook tot het loket met vragen over privacy. Zo vragen veel consumenten zich af of het is toegestaan om iemand de toegang tot een website te weigeren als hij het gebruik van cookies niet wil accepteren. Het antwoord op deze vraag is ja, maar er zijn ook uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld websites van de overheid.
Volgens het Privacy Waarborg zorgt dit soort regels bij consumenten voor veel verwarring: ' Wij zijn daarom blij dat het klachtenloket steeds vaker gevonden wordt. Zo kunnen wij niet alleen helpen bij het oplossen van klachten, maar ook de consument voorlichten over wat wel en niet mag met zijn persoonlijke gegevens.'
Lees meer berichten over privacy in ons Privacy Dossier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!