Ondanks de hooggespannen verwachtingen heeft mobiel nog steeds niet de desktop gepasseerd. Maar het omslagpunt is nog nooit zo dichtbij geweest!E-mails worden nu bijna even vaak op mobiele devices geopend als op een desktop. Het percentage mobiele opens is bijna 5% hoger dan in 2014. De meeste opens worden echter nog altijd op desktop gedaan (50,21%).
Dat is een van de bevindingen uit de dertiende aflevering van de E-mail Benchmark die is uitgevoerd door e-mail service provider e-Village. Het onderzoek laat zien dat het belang van e-mailmarketing nog altijd toeneemt. 78% van de ondervraagde marketeers geeft aan dat e-mail dit jaar een belangrijker plaats inneemt binnen de marketingmix dan twee jaar geleden.
Dat is terug te zien in de budgetten. 39% van de respondenten geeft aan dat het budget voor e-mailmarketing dit jaar zal stijgen. 6% heeft jaarlijks meer dan 250 duizend euro te besteden aan e-mailmarketing, 10% tussen 100 duizend en 250 duizend, 12% tussen 50 duizend en 100 duizend, en 8% tussen 25 duizend tot 50 duizend euro.
Zakelijke e-mails blijken beduidend beter te presteren dan e-mailcampagnes in de consumentenmarkt, zowel wat betreft het aantal opens als clicks. In zakelijke e-mails wordt een stuk beter doorgeklikt (5,85%) dan in e-mails die zijn gericht op consumenten (3,84%). De gemiddelde Click To Open (CTO) van zakelijke e-mails is 18,5%, tegen 17,3% bij consumenten e-mail.
Ruim 33% van de ondervraagden ziet marketing automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Dit wordt gevolgd door resources; voldoende tijd kunnen investeren in e-mailmarketing (24% van de respondenten). De derde uitdaging van marketing Nederland is databasemanagement (22%), waarmee bedoeld wordt dat men meer inzicht wil verkrijgen in de database om te kunnen optimaliseren.
Andere opvallende cijfers:
- E-mailmarketing is voor 69% van de respondenten het belangrijkste online marketingkanaal, gevolgd door SEO (45%) en SEA/Adwords (39%).
- Ondanks dat e-mailmarketing zich prima leent om resultaten te meten, laat 20% geen A/B testen uitvoeren. 41% doet dit soms.
- In de zakelijke markt is de CTO op desktop beduidend hoger dan op mobiel. De verhouding is 70% desktop en 30% mobiel.
- De gemiddelde CTR daalde in 2015 naar 3,9% ten opzichte van 4,4% het jaar ervoor.
- De piek van het aantal e-mailverzendingen ligt nog steeds op vrijdag.
De E-mail Benchmark is samengesteld op basis van infromatie over ruim 3,5 miljard e-mails en 8.500 campagnes van 750 sterke spelers in Nederland. Alle cijfers zijn uitgesplitst naar zowel de business-to-business (B2B) als de business-to-consumer markt (B2C). Het volledige onderzoek is hier te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!