Oost-Europa en Azië zijn de regio’s met het laagste gebruik (4 op 10), Zuid-Amerika heeft dan weer het hoogste procentuele gebruik (95 procent). Nederlanders surfen het meest op Hyves (66 procent), gevolgd door Facebook (27 procent). Wereldwijd blijft Facebook het populairste online platform (51 procent gebruikt Facebook), gevolgd door MySpace (20 procent) en Twitter (17 procent).
De meerderheid van de surfers is lid van twee of meer sociale netwerksites, meestal gaat het over twee sites die voor privé- doeleinden gebruikt worden. 16 procent maakt deel uit van een professioneel netwerk, waarbij LinkedIn het meest populaire is.
‘Het wordt moeilijk voor nieuwe sociale sites om leden te werven. De meerderheid van de surfers is blij met hun huidige situatie en wil geen lid worden van een nieuw platform. Daarnaast zijn ze ook niet van plan om het gebruik van hun huidige sites af te bouwen. Er bestaat dus een zekere stabiliteit in deze markt’, aldus Steven Van Belleghem, Managing Partner van InSites Consulting.
Social networks around the world 2010 View more presentations from stevenvanbelleghem.
Gebruikers van sociale media loggen gemiddeld twee keer per dag in. Op professionele sites ligt de gebruiksfrequentie een stuk lager, daar is het gemiddelde negen keer per maand. Er zijn verschillende typen gebruikers: er zijn mensen die veel inloggen maar zelden zelf iets schrijven en eerder anderen observeren (14 procent). Daarnaast is er ook een groep van 26 procent die frequent inlogt en ook elke keer iets neerschrijft.
Een gemiddelde Nederlandse gebruiker van sociale media heeft 113 vrienden. Het globale gemiddelde is 195, daarbij spant Zuid-Amerika de kroon met een gemiddelde van 360 vrienden, gevolgd door Portugal met 236 vrienden en de Verenigde Staten met 200 vrienden.
58 procent van de sociale media gebruikers heeft al eens iemand ge-ontvriend. Opnieuw stijgen de Zuid-Amerikaanse surfers hier boven het gemiddelde uit, daar heeft reeds 81 procent mensen verwijderd uit hun sociale netwerk.
Deze onderzoeksgegevens zijn het resultaat van een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting in januari 2010. In dit marktonderzoek werd het gebruik van en de attitude tov sociale netwerken in kaart gebracht. In totaal hebben 2.884 consumenten deelgenomen aan dit online onderzoek, verdeeld over 14 landen met name, België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Portugal, Brazilië, de Verenigde Staten, Australië, Roemenië, Rusland & China. De cijfers zijn representatief voor de internetpopulatie van elk land, en dit naar leeftijd (18-55) en geslacht. Het volledige rapport is beschikbaar .
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!