KPN en Sanoma kondigden eerder dit jaar aan op zoek te gaan naar innovatieve talenten met 4G Connect. Deze week werden de vijf finale prototypes gepresenteerd bij hot spot werkplek B.Amsterdam, na een intensieve vierdaagse bootcamp.
4G als nieuwe standaard voor mobiel internet
4G is supersnel mobiel internet voor onderweg, pakweg 10 keer zo snel als je gewend bent. Met 4G kun je uploaden, downloaden, filmpjes bekijken en surfen. Maar ook beeldbellen, streamen, en tv kijken. Altijd, overal zonder haperingen, zo luidt de propositie.
Waarom is de Open Innovation exercitie interessant voor KPN?
Het bedrijf is aan het 'categoriseren', markten komen bij elkaar, dus de vraag is: wat gaat KPN doen? Content meets infrastructure om maar een voorbeeld te geven. Dat biedt kansen. Onder leiding van Makerstreet is het 4G Connect Open Innovation proces doorlopen.
Niveau
Dat de finalisten hun werk serieus namen werd snel duidelijk. De presentaties, validatie, demo's en protypes waren meer dan op orde. De stijl van presenteren was overtuigend. Met hun eigen overtuiging zat het dus wel snor.
TV GEZELSCHAPP Meer dan alleen tv kijken
De welbekende 'oude tv in de huiskamer' verbindt mensen. Op de achtergrond zien we een zwart wit beeld met een groot gezin. De gepitchte app vervult de 'verbindfunctie' op moderne wijze, zo krijgen we te horen. Drie doelgroepen worden onderscheiden. De eenzame kijker (die eenvoudig gezelschap kan vinden), de fan (die graag 'op niveau' praat met gelijkgezinden. Die personen zijn te selecteren en krijgen via hun webcam toegang tot de discussie, een soort real-time hangout). En tot slot de zoekende kijker, die wil advies. Een reeks keurig uitgewerkte voorbeelden, uiteenlopend van koken tot sport passeren de revue. Conclusie: tv kijkers hebben behoefte aan gezelschap.
LIVEPRO Its like being there yourself
Idee: live film delen. Want, we love to share. Je kunt via de LivePro app real-time video's sharen, je vrienden kunnen live meechatten, liken, het begin instarten (denk aan de 'Begin gemist functie'), Flashen (highlights markeren) en de app bevat een speciale Search. Het is daardoor mogelijk het videoaanbod te doorzoeken naar jouw interesse. Beoogd verdienmodel: ads (zoals YouTube) en op termijn paid streams.
PICK-A-BRAIN De expert in je broekzak
Idee: forumvragen met 4G transformeren naar videoadviezen. De service is aantrekkelijk voor 2 groepen, leken en experts. De experts krijgen namelijk betaald voor hun advies, en de leek is op deskundige wijze van zijn/haar probleem af geholpen. USP: je hebt altijd een expert bij je. Omdat het werkt via het scherm van je mobiel kun je een monteur bijvoorbeeld laten meekijken onder je motorkap, dankzij de chathistorie kan de expert een checklist bijhouden. Ook hier werden uitstapjes gemaakt naar toepassingen in andere sectoren.
LOVID
Mensen laten graag hun 'voetspoor' achter op memorabele plekken, zo is de gedachte achter dit idee. Denk aan de welbekende 'slotjesbrug' in Parijs. Vandaag de dag willen we onze digitale footprint achterlaten, zo wordt ons verteld. Dat kan met Lovid, een getagde en ge-Lovid video van 5 seconden.
Dus, stel je bent op het Museumplein dan kun je na het inloggen op Lovid zien wat mensen daar meemaakten, van voetbal kijken tot hun eigen unieke dansmomentje. En natuurlijk kun je er je eigen Lovid achterlaten.
SENSOFIRE 4G Daar red je levens mee
Rationale: combineer kennis vanuit diverse vakgebieden en kom daarmee tot een nieuw concept. Toen startte de imposante trailer gevolgd door een situatieschets die iedereen zich kan inbeelden. Je huis in de brand is een ernstige gebeurtenis, het raakt je persoonlijk. Het perspectief van de brandweerman is onderbelicht. Immers, ook brandweermannen kan iets overkomen. SensoFire waakt over de brandweermannen middels een real-time bodysensor. Die geeft bijvoorbeeld aan of het te heet wordt en dat je naar buiten moet. Het concept is technisch gevalideerd. En de benodigde wearables zijn beschikbaar. SensoFire deelt info tussen de brandweermannen. Ook een drone maakt onderdeel uit van het geheel. Die kan eerder ter plekke zijn en nuttige primaire info delen, o.a. waar de vlam vandaan komt, en tijdens de blusactie waar de manschappen zijn. De info is zichtbaar op een handig display op het pak. Ook politie, ambulance, en leger hebben interesse.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!