Innovatie van systemen
We leven in een onrustige tijd. Pessimisten zien wereldwijd burgers die protesteren en in opstand komen tegen onrecht op economisch, technologisch, ecologisch en politiek gebied. Maar de stemming slaat om en de tijd kantelt, zo blijkt uit het nieuwe trendboek MOOD 15 van Trendslator. Optimisten zien dat consumenten en producenten, burgers, bestuurders en bedrijven overal bezig zijn om nieuwe manieren van denken in daden om te zetten. De modellen en systemen voor consumeren en produceren, organiseren en ondernemen in een nieuw tijdperk worden niet alleen nu bedacht maar ook met groot enthousiasme toegepast. En we noemen ze Collaborative Consumption, Circular Economy, Co-operative Alliance en Conscious Capitalism.
Collaborative Consumption
De sociale en digitale manier van consumeren op basis van samen doen en eerlijk delen. De beweging van bezit naar gebruik werd beschreven in 'What's mine is yours' door onder meer Rachel Botsman. Hiermee werd de basis gelegd voor CollaborativeConsumption.com dat functioneert als een informatiebron en een netwerk voor de deeleconomie, de Collaborative Economy.
Circular Economy
Het herontwerp van onze wijze van produceren geïnspireerd op de kringloop van het leven. De Ellen MacArthur Foundation werd opgericht door de voormalige zeilster en wereldrecordhoudster Ellen MacArthur. De organisatie zet zich in om, samen met het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen, de transitie naar een duurzame kringloopeconomie te versnellen.
Co-operative Alliance
De terugkeer van een oud systeem voor organiseren uitgaande van participatie en gedeeld eigenaarschap. De International Co-operative Alliance ontstond in 1895 en heeft als doel om coöperatieve ondernemingen wereldwijd te vertegenwoordigen en ondersteunen. Het UN International Year of Co-operatives in 2012 was het begin van een wereldwijde campagne voor het coöperatieve gedachtegoed.
Conscious Capitalism
Het nieuwe model voor ondernemen gericht op mens, milieu en maatschappij. De organisatie Conscious Capitalism werd opgericht na de hete herfst van 2008 en de economische crisis die daarop volgde. De uitgangspunten zijn higher purpose, stakeholder orientation, conscious leadership en conscious culture.
Wilt u in een nieuw tijdperk bouwen aan een betere toekomst? Dan kunt u maar beter niet wachten tot 2020 of 2030 maar nu beginnen. Als iedereen een kleine stap zet, maken we gezamenlijk een grote sprong vooruit.
Hilde Roothart is trendonderzoeker en oprichter van Trendslator.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!