3FM staat bovenaan in de KLO Maandrapportage Radio periode november-december 2013 (Bron: NLO/Intomart GfK, doelgroep 10+, week 6-24 uur). Radio 2 staat daar vlak achter. Het heeft alles te maken met het kersteffect. In december zijn Serious Request op 3FM en de Top 2000 op Radio 2 zeer populair.
Het marktaandeel van 3FM steeg van 9,9 (periode oktober-november) naar 11,7 procent. Het aandeel van Radio 2 ging van 8,2 naar 11,6 procent. Ook Sky Radio deed het goed met de kersthits en ging van 10,1 naar 10,6.
ORN Radio moest terug van 11,1 naar 10,3 procent en 538 vinden we pas op een vijfde plaats en ging van 10,3 naar 9,6 procent.
Ook de andere zenders ‘lijden’ vrijwel allemaal onder de succesmaand van 3FM, Radio 2 en Sky Radio. Zo zag Q-music het aandeel dalen van 9,7 naar 8,4, Radio 1 ging van 7,4 naar 6,7, Radio Veronica van 4,8 naar 4,7, E Power van 4,4 naar 3,9
en 100% NL van 4,5 naar 3,8.
Ook Radio 10 daalde in marktaandeel: van 3,6 naar 3,4. Ook dalingen zijn er voor Radio 4, van 1,9 naar 1,7, Slam FM van 1,8 naar 1,7, Classic FM van 1,6 naar 1,4 en BNR Nieuwsradio van 0,9 naar 0,7.
Arrow Classic Rock bleef op 1,1 procent. Twee zenders stegen in aandeel: Radio 5 van 2,4 naar 2,7 en Sublime FM van 0,4 naar 0,5.
In de top 3 van de periode november-december 2012 was Radio 2 marktleider met 12,6 procent, gevolgd door 3FM met 11,2 en Sky Radio met 10,5 procent. De dominantie van Radio 2 is dus minder groot.
Ook in de volgende meetperiode (december-januari) zal het kersteffect nog zichtbaar zijn.
Bron: Nationaal LuisterOnderzoek (NLO), uitgevoerd door Intomart GfK, in opdracht van Stichting NLO
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!