Of je nu op Twitter zit of niet, het zal niemand zijn ontgaan dat gisteren tien jaar geleden de eerste tweet werd verstuurd. Die tweet was van mede-oprichter Jack Dorsey, die via de microblog liet weten dat hij zijn Twitter account aan het opzetten was.
Voor het publiek kwam de internetdienst beschikbaar in juli 2006. Het Twitter-projectteam won de South by Southwest Web Award van 2007 - in de categorie "blog" - en Twitter werd ontzettend hip en cool.
Tegelijk maakte het een enorme groei door, waarbij het zich met name onderscheidde door de snelle verslaggeving na rampen en andere actualiteiten, zoals de noodlanding van US Airways op de Hudson, de vliegtuigcrash van Turkish Airlines op Schiphol en de ongeregeldheden na de presidentsverkiezingen in Iran in 2009.
Uitvinder hashtag
Wie op de hoogte wilde blijven van nieuws, ging op Twitter. En wie het belangrijk vond om direct contact te onderhouden met journalisten en media, liet zich horen op Twitter. Politici, artiesten en sporters begonnen massaal te twitteren. In hun kielzog steeg het aantal twitteraars wat weer resulteerde in een sterke toename van het aantal tweets.
Om in die berichten stroom te vinden wat je zoekt, is lastig. Zo kwam het gebruik van de hashtag in zwang, een vinding die het mogelijk maakte om structuur aan te brengen in de chaos en die, vertelde Marc de Vries van Twitter Nederland, op naam geschreven kan worden van Chris Messina, tegenwoordig ontwikkelaar bij Uber.
Aanvankelijk was Twitter een puur tekst gebaseerde internetdienst. De afgelopen jaren is dat verschoven naar beeld en video. En met de integratie van Periscope is daar ook live-video bijgekomen, een toevoeging waar Twitter veel van verwacht.
Nieuw Twitter-record
De grote kracht van Twitter licht nog altijd in het live verslag geven van nieuws. Bij grote evenementen komt dit duidelijk tot uiting. Nog onlangs werd tijdens de Oscar uitreikingen een nieuw record gebroken. Toen bekend werd dat Leonardo di Caprio eindelijk zijn Oscar in ontvangst mocht nemen gingen er 440 duizend tweets per minuut verstuurd.
Maar de tijd dat Twitter door vrijwel iedereen hip en trendy werd gevonden, is voorbij. Mensen hebben tegenwoordig veel andere manieren om online met hun vrienden in contact te komen en Twitter merkt dat aan het dalende aantal gebruikers.
Begin dit jaar werd bekend dat Twitter steeds minder in trek is bij Nederlanders. In 2015 is 11 procent van alle Nederlandse gebruikers zou zijn afgehaakt. Onder die groep zaten vooral jongeren. Twitter bestrijdt overigens dat er sprake is van en leegloop. De Vries stelt dat de groep jongeren (16-24 jaar) nog altijd de belangrijkste gebruikersgroep is (27%).
Wel geeft hij toe dat er veel meer concurrentie is. ‘Was er vijf jaar terug alleen Twitter en Hyves, nu is er Facebook, Snapchat en Instagram. Omdat er zoveel meer platforms zijn om op te bewegen, zijn jongeren hun tijd aan het verdelen.’ Daarbij heeft Twitter echter een eigen functie. ‘Dat zie je mooi terug bij de vloggers; die plaatsen hun video’s op Youtube en vervolgens twitteren ze de hele dag met hun volgers over wat de volgende vlog moet zijn.’
Veiligheid
In Nederland zijn er nog steeds 2,6 miljoen Nederlanders die gebruik maken van Twitter, waarvan 900 duizend dagelijks. Het overgrote deel van deze accounts (steekproef: meer dan 90 procent) is openbaar en dus kan iedereen meelezen met de berichten die geplaatst worden. Hierdoor onderscheidt Twitter zich van andere platformen.
Die openbaarheid gaat gepaard met veelvuldig gebruik van schuilnamen, wat het weer makkelijker maakt om te schelden en ruzie te maken. Wat De Vries betreft is dit een van de grote uitdagingen voor de komende jaren: zorgen dat Twitter een vriendelijke plek blijft waar mensen feiten en meningen uitwisselen.
Twitter biedt daar al mogelijkheden toe, zoals het rapporteren en blokkeren van personen, maar het is nog niet genoeg, erkende De Vries. Als grootste teleurstelling noemde hij desgevraagd de momenten waarop bekende twitteraars als Femke Halsema en Diederik Samson afhaakten doordat ze klaar waren met de negatieve teneur van reacties.
41 jaar live video per dag
Naast het verbeteren van de veiligheid, is uitbreiden van de functionaliteit een prioriteit bij Twitter. Begonnen met tekst, kwamen er gaandeweg beeld, gifjes en video bij. En sinds de aankoop van Periscope is er de live video. Hoewel Periscope nog geen jaar geleden gekocht, wordt er per dag wereldwijd nu al 41 jaar aan video vanaf locatie gestreamd.
Het belang dat Twitter toekent aan het verspreiden van nieuws, laat zien in welke richting het de toekomst zoekt. Zoals Rowan Barnett, senior director product development, het gisteren zei: ‘Twitter should be a newswire. If anythings happens in the world, you’ll know.’
Twitter is niet primair een sociaal platform, maar een platform voor live nieuws. De vaak gemaakte vergelijking met Facebook is dan ook niet terecht, vindt De Vries. ‘Waar je Facebook gebruikt om te verbinden met vrienden en om informatie te delen, gebruik je Twitter als een openbaar live kanaal. In die zin is Twitter veel beter vergelijkbaar met YouTube. Waar je voor het bekijken van video’s naar YouTube gaat, ga je naar Twitter om live nieuws te volgen.’
Lezen van tweets
En net als bij YouTube, hoef je op Twitter niet te zijn ingelogd om er gebruik van te kunnen maken. Dit is niet zonder betekenis, want 500 miljoen mensen maken maandelijks ‘uitgelogd’ gebruik van het platform: ze gebruiken geen eigen account en verzenden niets, maar lezen wel mee met tweets van anderen. En uiteindelijk is dit ook van waarde, want door (nieuws)content te consumeren vormen ze de doelgroep voor uitgevers en journalisten.
Een recente stap die bijdraagt aan de verdere evolutie van Twitter tot een plek waar je bij uitstek heen gaat voor live nieuws, is de vernieuwde thuispagina van Twitter, waarop het voor de gebruikers mogelijk is om ook zonder in te loggen, een overzicht te krijgen van populaire tweets, trends en (live) video.
Wat begon als microblog, ontwikkelt zich zo steeds meer tot nieuwsplatform. En hier houdt het niet op. Want ook voor de publishers heeft Twitter nog het nodige in petto.
Meer in het bijzonder gaat het dan over Moments, de grootste nieuwe functie van Twitter in jaren. Heel simpel gezegd is Moments op te vatten als een online magazine dat dagelijks in je timeline te vinden is. Wie Moments gebruikt, kan een onderwerp selecteren en door een visuele tijdlijn bladeren. Die kan bestaan uit foto's, bewegende beelden of tekst. Daarnaast is het mogelijk om bepaalde onderwerpen te volgen. De bijbehorende tweets komen dan in je normale tijdlijn terecht.
Promoted Moments
Twitter krijgt hiervoor content aangeleverd door mediabedrijven zoals BuzzFeed en The New York Times. De nadruk komt dus duidelijk te liggen op het aanbieden van professionele (nieuws)content. Dit om te zorgen dat gebruikers hun interesse niet verliezen, eigenlijk net zoals met Facebook Instant Articles het geval is.
Moments is op dit moment alleen beschikbaar in de VS en in (sinds een paar maanden) in Engeland. Wanneer het naar Nederland komt, is onbekend. Er vanuit gaande dat de ervaringen positief zijn, zal dit allicht dit jaar gebeuren.
Overigens is Moments niet alleen voor uitgevers relevant; adverteerders kunnen eveneens een overzicht met onderwerpen aambieden, door middel van zogeheten Promoted Moments. In Engeland zijn Tesco en Xbox de eerste partners die aan het testen zijn met deze nieuwe advertentiemogelijkheid.