Het was toch wel opmerkelijk nieuws: de alliantie tussen strategisch adviesbureau GKSV en voormalig PvdA-politicus Jacques Monasch. In de aankondiging over de samenwerking viel te lezen dat Monasch zich als Associate Partner zou gaan bezighouden 'met visie- en strategieontwikkeling rond maatschappelijke en reputatievraagstukken'.
De lijsttrekker van Nieuwe Wegen is er klaar voor, zegt hij. 'Het wordt vaak aangeraden om na je Kamerlidmaatschap - wat een hele intensieve manier van leven is - drie maanden even helemaal niets te doen. Die tijd krijg je ook. Dat is een buitengewoon goed advies. Dus ik heb de knop van de Calvinist in mezelf even uitgezet en na mijn vertrek alleen maar leuke dingen gedaan. En af en toe een gesprek gevoerd over mijn toekomst.'
Je had die tijd ook nodig om je teleurstelling over het verlies bij de verkiezingen te verwerken?
'Eerlijk gezegd. Ik dacht er begin januari al over om de stekker uit Nieuwe Wegen te trekken. De media werkten niet erg mee, er was weinig aandacht voor dingen die ik in de Tweede Kamer kreeg. Want ook al haal je successen als eenmansfractie, daar is bijzonder weinig aandacht voor in de media. Begin januari heb ik al tegen een aantal intimi gezegd: we gaan heel erg ons best doen. Je begint niet ergens aan om het voortijdig te beëindigen, maar dit wordt wel een long shot.'
De teneur in de media was ook niet vrolijk. Nieuwe Wegen gaat 'm niet worden. Monasch, waar begin je aan? Je kreeg geen geweldige pers.
'Dat weet ik niet. Je hebt als nieuwkomer een behoorlijke oorlogskas nodig die hebben we niet op kunnen bouwen. De aanlooptijd is tekort geweest. Je weet dat kleine partijen in de laatste fase van de campagne nauwelijks aan bod komen. Maar het was goed de knop om kunnen zetten. Ik heb onder meer heerlijk wedstrijden op de Middellandse Zee gezeild. En ik ben ook al jaren galeriehouder, ik heb een grote verzameling kunst. Afgelopen zondag heb ik nieuwe galerie geopend in de Nieuwe Spiegelstraat in Amsterdam en ben bezig om een galerie in Brussel te openen.'
Heb je ook andere banen voorbij zien komen?
'Ja, maar na drie vier dagen denk je dan toch... nee.'
Wat dan?
'Ik ben onder meer gepolst voor een burgemeesterspost, maar ook voor een baan als makelaar in mooie zeiljachten.'
Echt? Ik had meteen toegehapt.
'Hahaha, ja maar dat kon vanwege mijn privésituatie niet, ik had moeten verhuizen.'
Kende je GKSV al?
Ja. Ik kende een van de consultant al veel langer en ik heb een keer meegedaan met een event dat ze organiseerden rond de verkiezingen in de VS, dat was in Nieuwspoort.
Ze hebben jou benaderd?
'Ja.'
Hoe nauw is de samenwerking, Associate Partner, dat kan op talloze manieren worden ingevuld.
'Het is een intensief samenwerkingsverband. Ik heb altijd twee bedrijven gehad. En een ervan is consultancy. Ik was net begonnen om beide bedrijven weer op te starten. Dus toen GKSV mij benaderde, dacht ik: laat ik die consultancy dan doen onder de vlag van GKSV. Als ik dat onder mijn naam was gaan doen, werd het voor iedereen zo verwarrend. Er kan best wel eens een opdracht langskomen, waarvan we zeggen, dat past niet bij GKSV, doe dat maar onafhankelijk van ons, maar dat is niet de regel.'
Hoe groot is de overgang, van het centrum van de macht naar een communicatiebureau.
'O, dat is een hele andere dynamiek en het zijn hele andere werelden. Heel belangrijk is zowel richting publieke opinie als richting besluitvormingsproces: wat zijn nu de goeie momenten om net datgene in te steken wat nodig is om de besluitvorming de goede kant op te krijgen. Daar heb ik als lid van de Tweede Kamer natuurlijk veel ervaring mee opgedaan. Ik ken de tips and tricks, die heb ik met schade en schande geleerd en daar kan ik nu zeker mijn voordeel mee doen.'
Dat klinkt als lobbyen. Ga je dat doen?
'Nee. Ik ga zeker niet lobbyen, ze zullen me daar niet in Den Haag terugzien als een handlanger in standpunten, ik geloof ook sterk vanuit mijn ervaring als Kamerlid dat het veel authentieker is als bedrijven dat goed voorbereid zelf doen. Lobbyisten hebben ook hun taak. Help bedrijven bij de voorbereiding, Maar laat het aan de brancheorganisatie of het bedrijf zelf over om in Den Haag langs te gaan.'
Je bent communicatieprofessional van huis uit. Wat staat er zoal op je cv?
'Ik heb ook vóór 2010 toen ik in de Kamer kwam, veel advieswerk gedaan in dienst van de PvdA. Voor Kok die toen premier was, voor de partij en de fractie. Ik ben ook een tijd hoofd voorlichting van de PvdA geweest. Ik heb ook veel voor de KNVB gewerkt in het verleden. Maar ik ben bijvoorbeeld ook bezig geweest met de ontwikkeling van een nieuw model voor de gezondheidszorg, samen met Joep Lange, die hoogleraar die omkwam bij de ramp met MH17. Dat was een model om gezondheidszorg radicaal anders aan te pakken. Ik was betrokken bij de ontwikkeling, maar ook in het open krijgen van deuren, in mediacontacten.'
Toch even de lakmoesproef. Als de KNVB nu belt, wat is jouw advies?
'Grappig. Een collega van je vroeg dat 12 jaar geleden ook, schreef dat op in de krant en toen werd ik gebeld door toenmalige KNVB-directeur Kessler of ik op gesprek wilde komen.'
Ik zou zeggen, pak je kans.
'Eén is, direct rust in de tent brengen, dat vliegt daar alle kanten op. iedereen verbieden om maar wat rond te bazuinen. Iedereen mag alleen nog maar communiceren als het is afgestemd. En heel duidelijk afspreken wat er gecommuniceerd wordt. En twee: hoe we weer serieus betaald terugkrijgen in Nederland. Want de Jutlandisering van het betaalde voetbal neemt dramatische vormen. Ik zou me samen met stakeholders buigen over de vraag: wat kunnen we eraan doen en hoe geven we dat vorm?'
Je hebt een bepaald netwerk, een bepaald profiel. Ik kan me voorstellen dat je ook met een bureau als BKB in zee was gegaan.
'Ik heb wel met ze samengewerkt in het verleden. Maar ik denk niet dat dat nu nog voor de hand zou liggen.'
Waarom moeten bedrijven Jacques Monasch bellen?
'Ik kan denken vanuit het perspectief van beslissers. Ik weet hoe de hazen lopen en in alle onbescheidenheid ik ben iemand van de ideeën. Je moet met mij gewoon gaan brainstormen en dan liggen er zes goede ideeën op tafel.'
.