Een woordgrap of neologisme in je reclame, is dat een goed idee? Als ze goed doordacht zijn zeker. Slechte mogen natuurlijk ook, maar alleen als je een bestelbusje hebt en in de bouw werkt. Dan krijg je extra punten voor ‘houthentiek Hollands timmerwerk’. Liefst in een zo fout mogelijk font en in een boogje beletterd.
Als je als professional een inhaker dan wel pay-off bedenkt, ligt de lat hoger. Heel Nederland Will’em is wat melig voor een ontbijtkoek op Koningsdag. ‘Oad een reis’ en ‘Oad een voordeel’ doet me vermoeden dat Oad na de doorstart op copywriters is gaan bezuinigen.
‘Kneipp er eens tussenuit’ klinkt alsof het bedacht is in 1956, maar gaat over wellness-arrangementen, dus een randgevalletje. Ook de vaak taalvirtuoze Britten vliegen wel eens uit de bocht: ‘Go Fun Yourself’ voor een functioneel Toyotaatje dat geen enkel Fahrvergnügen biedt, is weinig bevredigend.
Nee, dan een Hollandse klassieker als ‘Je moet de groenten van Hak hebben’, een fijne functionele woordgrap. Net als het recente Kliekipedia. Dat er al legio wiki-parodieën zijn maakt niet uit, Kliekipedia is een woord waar je acuut vrolijk van wordt en het dekt de lading honderd procent.
Net als het malle neologisme Parfuminderen, dat Neutral een paar jaar terug gebruikte voor een platform om geurloze producten aan de vrouw te brengen. Of de vorige week aangekondigde Bierdon, in bijpassende kleurstelling. Prima als je de wielrennerij gaat claimen als biermerk. Niks lallende bierfietsers of Onveilig Verkeer Nederland: het gaat hier om 0,0% alcohol Radler.
Hoop natuurlijk wel dat de Bierdon geïsoleerd is, want warm alcoholvrij bier is geen goede reclame. Bier slurpen door een sporttuitje lijkt me sowieso vrij bizar. (Die laatste zin eindigde aanvankelijk met bierzar, wat maar weer bewijst dat je na de vrijmibo geen woordspelingen moet bedenken).
Tant pis, zelfs met kraanwater in je Bierdon fietst Radler zich in de kijker.
Deze column staat in Adformatie 9 (1 mei 2015)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!