Wispe Brouwerij en Gappie Gezocht winnen Amsterdamse Communicatieprijs 2021

Vijf finalisten gingen op voor de award. Jury besloot een prijs voor profit en voor non-profit toe te kennen.

Impressie van de winnaars, links de gebroeders Vellenga van de Wispe Brouwerij, recht een abri voor Gappie gezocht

In een speciale zoom-finalebijeenkomst hebben de Wispe Brouwerij (profit) en het maatjesproject Gappie Gezocht de Amsterdamse Communicatieprijs in de wacht gesleept. Vijf projecten hadden de finale gehaald.

Juryvoorzitter Betteke van Ruler, emeritus-hoogleraar Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam was te spreken over de kwaliteit van de inzendingen. Opvallend was de aandacht die alle projecten besteden aan hun meetbare impact, voor zover mogelijk.

De Amsterdamse Communicatieprijs werd voor de tiende keer uitgereikt en wordt georganiseerd door het Communicatienetwerk Amsterdam (CNA).

‘Van kerk tot brouwerij

Bij het project ‘Van kerk tot brouwerij’ van de Wispe Brouwerij was dat het grote draagvlak en enthousiasme dat de broers Jerrit, Jitze en Remko Vellenga kregen voor hun plan om in de leegstaande Laurentiuskerk een brouwerij te beginnen. Ze zetten een campagne op die zich sterk richtte op lokale influencers en de trots op Weesp.

Dat een van hen communicatieprofessional is, was goed terug te zien in de aanpak, stelde de jury. Met resultaat, want Weesp heeft het idee breed omarmd. De broers kunnen niet wachten tot de horeca in nederland zijn deuren weer mag openen, ze komen niet voor steun in aanmerking.

Meer dan 400 maatjes gevonden

Ook het project Gappie Gezocht van de vrijwilligerscentrale Amsterdam was erg succesvol. Het begon in Amsterdam Noord, waar 1 op de 10 mensen leeft in sociale armoede. De campagne probeerde mensen enthousiast te maken om maatje (gappie) te worden om deze armoede enigszins te verlichten.

Campagnebureau BKB bedacht samen met Studio Wesseling het concept en een plan van aanpak. Billboards, een ludieke  ludieke kick-off op de pont, sociale mediacampagne, koffiebekers, flyers, ambassadeurschap; er is van alles uit de kast getrokken om dit voor elkaar te krijgen. Er werden uiteindelijk in drie stadsdelen maar liefst 412 nieuwe gappies geworven, ondanks de enorme handicap dat een belangrijk deel van het project zich in coronatijd afspeelde.

Finalisten en jury

Deze vijf communicatieprojecten haalden de finale;

  • Coebergh Communicatie & PR met campagne forteiland Pampus,
  • Vrijwilligerscentrale Amsterdam met campagne Gappie gezocht,
  • Boomerang Agency met campagne Houd afstand,
  • MVO Nederland/Terrace met campagne Ministerie van de nieuwe economie,
  • Wispe Brouwerij met campagne Van kerk tot brouwerij.

De jury:
prof.dr. Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar communicatie UvA en co-eigenaar Van Ruler Academy (voorzitter)
Corien Niezing, Manager Communicatie & PR, RGN, Randstad Groep Nederland
Jasper Mulder, Journalist communicatie, marketing en media, Adformatie 
dr. Rutger de Graaf, Communicatiespecialist
Josta Bischoff Tulleken, grafisch vormgever & projectmanager 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie