Premium

Hans Koeleman nieuwe voorzitter associatie van Europese Communicatiedirecteuren

Koeleman (KPN) volgt Herbert Heitmann op die 12 jaar geleden aan de wieg stond van de EACD.

Door de benoeming van Koeleman is de Nederlandse inbreng in dit Europese communicatienetwerk stevig. Vorig jaar al werd de Nederlandse Inge Wallage (o.a. ex -Global communicatiedirecteur Greenpeace International) benoemd tot directeur van de club.

Toch heeft dit volgens Koeleman geen rol gespeeld bij zijn benoeming. ‘Nee hoor, ik ben gewoon door Herbert Heitmann gevraagd of ik zijn rol over wil nemen. Ik moest er overigens wel even goed over nadenken, omdat ik het toch ook wel redelijk druk heb met mijn gewone werk. Er is, zoals je weet, nog niet zo lang een nieuwe CEO bij KPN en dat brengt ook de nodige veranderingen met zich mee. En ik heb een aantal bestuursfuncties naast mijn werk. Ik heb besloten om dat op een lager pitje te zetten. En met sommige daarvan stop ik, waaronder mijn bestuursfunctie van de Esprix.'
 

Berlijn

De benoeming van Koeleman vond plaats tijdens de laatste European Summit, die na elf jaar Brussel voor het eerst in Berlijn werd georganiseerd. Niet helemaal toevallig, volgens de communicatiedirecteur. ‘We wilden zo langzamerhand toch wel weg uit die bekende Brusselse omgeving. We zaten daar in zo’n statig gebouw met een enorme Europese uitstraling. Dit jaar vond het congres plaats in een oud industrieel Berlijns complex. Een omgeving waarin je ook start ups verwacht en daarvan liepen er dan ook een aantal rond op de summit.’

Is dat tekenend voor de nieuwe koers die EACD onder Koeleman gaat varen? De EACD was toch een beetje een club van middelbare grijze mannen?
HK:

‘Dat was misschien bij de oprichting het geval. Dat is de laatste jaren wel veranderd. Maar het klopt absoluut dat we met de Summit in Berlijn meer het gevoel van nu hebben gezocht. De nieuwe EACD Board bestaat overigens uit tien vrouwen en zeven mannen, dus dat in ieder geval goed.' 

Is dat ook waar je persoonlijk met het EACD heen wilt: meer aansluiten bij het gevoel van nu?
HK:

‘Zeker. We willen naar een mix toe willen van ervaren toppers, mensen die in het midden van hun carrière zijn én getalenteerde millennials. Ik werk veel met jonge mensen en leer daar enorm veel van. En zij kunnen het nodige leren van die ervaring van oudere professionals. Wij willen die groepen veel meer aan elkaar koppelen. Ervaring die al langer in het vak zit en mensen met nieuwe inzichten, nieuwe visies op het vak en nieuwe technieken, mensen die gewend zijn om anders, agile te werken.’

Minstens zo belangrijk voor de ontwikkeling van het vak vindt Koeleman het om bij te dragen aan de ‘brede blik van de communicatieprofessional’. ‘Dit vak heeft zo’n enorme potentie, nu en in de toekomst. Wij bewaren het overzicht voor de organisatie, verbinden de organisatie met alle stakeholders, trends en ontwikkelingen. Als je kijkt wat er allemaal om ons heen gebeurt: van fakenieuws tot Brexit. Het is een vakgebied waar je een hele ruime visie nodig hebt op de wereld om je heen. Het is onze verantwoordelijkheid als communicatieprofessionals om de ontwikkelingen in die wereld voor de organisatie te overzien en te duiden. En daarbij gaat het niet alleen om wat een organisatie moet communiceren, maar nog belangrijker; om wat een organisatie moet doen. Ik ben lid van The Circle, een clubje Europese communicatiedirecteuren. We houden elk jaar een bijeenkomst ergens in Europa waar we dan worden bijgepraat over internationale politiek, of grote maatschappelijke vraagstukken, zoals de vluchtelingencrisis. Wat betekenen die ontwikkelingen voor je werk, je organisatie. Het gaat veel breder dan reputatie en communicatie. Dat maakt dit vak zo waanzinnig interessant.’

Nog hele concrete ambities?

‘Ja, onze content moet nog veel beter worden verspreid. De EACD moet het vak over de volle breedte en in heel Europa kunnen representeren en alles wat er in ons vak gebeurt kunnen duiden. Je moet als topper in het vak content krijgen waar je op dat moment naar op zoek bent. Ik vind het blad Communications Director heel goed, maar de digitale verspreiding – ook van content die voorkomt uit onze bijeenkomsten in de verschillende landen - kan en moet beter. Je mag niets missen van wat er in het vak speelt. We hebben in het bestuur en de EACD een aantal mensen die goed zijn in digitale content en die dit wil oppakken. Daar verwacht ik het nodige van.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie