Vorige week ging de nieuwe campagne van de Duitse doe-het-zelfzaak OBI on air. De commercial is van de hand van het creatieve Duitse bureau Jung von Matt uit Hamburg, maar de productie van de film is gedaan door het Nederlandse Wefilm van de broers Bas en Roel Welling. De productie kwam tot stand met Wefilms partnerproducent Rabbicorn (ook Duitsland).
Welling schetst het verhaal in een notendop: 'In de film vervullen we de droom van een 4-jaar oud meisje Lotte om een grote boomhut in haar tuin te hebben. We lieten haar de boomhut van haar dromen zelf tekenen, en verrasten haar hele familie ermee.' (Zie credits van de commercial onderaan dit artikel.)
Das OBI Traum-Baumhaus. Mach's einfach mit OBI.
Wefilm werkt regelmatig voor buitenlandse bureaus, vooral in Rusland en Duitsland. Momenteel is Wefilm in productie voor AKQA in San Francisco en vorig jaar vloog Wefilm samen met Wieden + Kennedy nog de wereld rond voor de eigen productie 'Heineken Dropped'. Toeval is dat allemaal niet. Sterker nog, daar zit een bewuste strategie achter. Wefilm wil namelijk internationaal pionieren in films die emoties oproepen.
De grote doorbraak die Wefilm verwezenlijkte met 'het oproepen van emoties', is het mega candid cameraproject voor Déla: 'Waarom wachten met iets moois zeggen.' Samen met Ogilvy & Mather Amsterdam kon nationaal en internationaal een vrachtwagenlading aan prijzen worden opgehaald. Recent verborg Wefilm voor Hallmark (samen met Lemz) een camera in een moederdagkaart: emoties gegarandeerd.
Adformatie legde Bas Welling naar aanleiding van de OBI-commercial een aantal vragen voor. Hoe is het om te werken met Duitsers? En hoe zit het nou precies met die focus op reality en feelgood?
Is dit de eerste klus voor jullie in Duitsland?
'Omdat we een hechte samenwerking hebben met productiemaatschappij Rabbicorn werken we er vaker. Zo maakten we vóór Obi onder andere de Nivea Stresstest en Redbull freerunning machine. Beide films hebben meer dan 7 miljoen views.'
Volgen jullie een specifieke strategie om meer internationaal te opereren?
'Wij willen internationaal pionieren in films die emoties oproepen. Films die niet opgedrongen worden maar zo bijzonder zijn dat de kijker het zelf deelt. In het buitenland is hier veel interesse voor. In plaats van eigen buitenlandse vestigingen hebben we strategische samenwerkingen met lokale productiemaatschappijen die ook vernieuwend werk maken. Zij vertegenwoordigen Wefilm voor de lokale markt en als er leuke projecten zijn vliegen onze regisseurs en producers in. Op die manier worden we vertegenwoordigd in Frankrijk, Spanje, Italie, Duitsland, Rusland en Hong Kong.'
Hoe is het om met Duitsers te werken? Wat is er anders?
'De crew is zeer bekwaam, zo wist het art-department team deze boomhut binnen vijf uur te installeren. Daarnaast zijn Duitsers supervriendelijk, hoewel hiërarchie nog steeds op een hoog voetstuk staat. Je merkt dat ze de joviale manier waarop wij communiceren vaak wat vreemd vinden, maar wel kunnen waarderen.'
Het lijkt erop dat jullie je specialiseren in reality en in feelgood. Is dat een bewuste keuze?
'Klassieke reclame is steeds minder effectief. Daarom moeten we zoeken naar nieuwe manieren van verhalen vertellen. Oprechte, spraakmakende verhalen blijven bij en worden gedeeld. Niemand zit meer te wachten op commercials die niks doen. Ondertussen zoeken we met onze regisseurs continue naar andere manieren van verhalen vertellen. De gemene deler is dat het een emotie bij de kijker oplevert. Maar dat kan net zo goed fictie, humor, of een bijzondere actie zijn. Recent hebben we bijvoorbeeld ook het regiedebuut van Kakhiel geproduceerd, dat is weer heel wat anders.'
Hoe lang blijft de benadering van ‘de echte emotie’ werken, denk je?
'Goede verhalen zullen altijd werken, of het nu om echte emotie of fictie gaat. Wij geloven wel dat de consument steeds meer door ‘nepverhalen’ heen prikt, en op zoek is naar de authentieke en echte waarden van merken. De manier waarop je dit vertelt zal wel steeds origineel en pakkend moeten zijn.'
Bij welke droomproductie zou je binnen afzienbare termijn betrokken willen worden?
'Het duurt niet lang meer voordat het eerste grote merk zijn eigen dramaserie, feature film of grote webserie gaat lanceren, omdat iedereen beseft dat content key is. De uitdaging wordt dan om die serie of film enerzijds waanzinnig goed te maken, en tegelijkertijd relevant te laten zijn voor het merk. Het merk dat dat lukt heeft een wereldprimeur, en daar zouden wij graag onderdeel van zijn.'
Credits
Agency: Jung von Matt/brand activation
Executive Director: Deneke von Weltzien, Tom Hauser
Creative Director: Reza Ramezani, Florentin Hock
Art Director: Alexander Grapp
Copywriter: Johannes Milhoffer
Production: Rabbicorn
Director: Roel Welling, Wefilm
Music: BLUWI Hamburg