Waarom #StartupFest eigenlijk best wel tegenviel

Vergeet Silicon Valley, Berlijn en Londen. Amsterdam, ahum Startup Delta Nederland, is 'the place to be' voor start-ups!

Je kon het niet missen de laatste dagen: StartupFest, een week  vol events en activiteiten door heel Nederland, met als doel eigenaren, investeerders, developers en business leaders met elkaar in contact te brengen. De line-up van de opening was spectaculair, de sfeer haast onnederlands. Leuk om mee te maken. Maar om nu te zeggen: &;You&;ld better be there&;. Niet echt

Ik had, wellicht naïef, gehoopt op inspirerende talks Over hoe we de wereld verder kunnen helpen. Wellicht kwam het door de setting? In ieder geval losten Tim Cook en Eric Schmidt de verwachtingen niet in. Door de presentaties in een vorm te gieten met vragen die werden gesteld door een moderator, kwam het geheel erg scripted over. Vragen vanuit het publiek waren beperkt mogelijk.

In vergelijking hiermee waren de keynotes van Uber & Airbnb meer informatief of tenminste enigszins inspirerend.

App, noot, mies = swift, java, php
Sympathiek van Tim Cook om kinderen op de lagere school te leren programmeren. Programmeren zou op school net zo normaal moeten zijn als sport en muziek. Maar uiteraard zegt de  bestuursvoorzitter niet waar de échte kansen liggen. We moeten het dus doen met algemene uitspraken, zoals dat Apple volop kansen ziet in Health (quantified self) en dat de enterprise appstores nog in een prematuur stadium zijn.

Van Schmidt werden we evenmin veel wijzer. Okee, eentje dan: als je problemen wilt oplossen, kijk dan direct naar de schaalbaarheid van je oplossing. Een oplossing die je eenvoudig internationaal kan uitrollen heeft de bijzondere interesse van investeerders. Ofwel, los je een probleem op voor een kleine groep? Well done, maar verwacht geen investeerder.

Uber en Airbnb zijn jonkies vergeleken met Apple & Alphabet (Google). De talk van Kalanick had de meeste inhoud. Kalanick (Uber) gaf concrete tips om je start-up succesvol uit te bouwen:

  • Je moet de instelling hebben van een kampioen. Je moet willen winnen
  • Als je succes wilt hebben, moet je een verhaal vertellen waar mensen een gevoel bij krijgen
  • Wees rebels, ga waar anderen niet gaan.
  • Wees analytisch en creatief. Alleen maar slim zijn is niet genoeg als ondernemer.

Er zijn inmiddels talloze modellen en stappenplannen waaraan een produkt of dienst moet voldoen. Uber heeft vier pijlers waar het zich op richt bij de ontwikkeling van de dienst: (1) bespaart het tijd, (2) bespaart het geld, (3) creëert het een gevoel van rust en (4) geeft het gebruik ervan plezier.

De talk van Blecharczy (Airbnb) viel dan weer een beetje tegen. De ontstaansgeschiedenis van het bedrijf was een goede binnenkomer. Helaas verviel Blecharczy daarna in een promotalk, over dat de hotelbranche helemaal niet zoveel last heeft van Airbnb en dat Airbnb de gemeenten een goede dienst bewijst met het innen van gemeentebelastingen.

Leuk dat de Europese Airbnb&;ers bij elkaar 3 miljard hebben verdiend. Maar we wilden graag horen hoe het bedrijf is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Helaas werd die ondernemerservaring niet gedeeld.

Investing in refugee entrepreneurs will have a positieve impact
Hoogtepunt voor mij was het persoonlijke verhaal van Jay Asad (Amalna Ventures). Na jaren in de VS gewoond te hebben, ging hij enkele jaren geleden terug naar Syrie. Vluchtend voor de oorlog kwam hij via Griekenland aan in Nederland. Mainstage vertelde hij over zijn lotgevallen en zijn niet aflatende pogingen om op te krabbelen na alle tegenslag.

En met een positief einde. Met het door Asad opgerichte investeringsfonds geeft hji vluchteling-ondernemers een kans op succes. Asad ontving - terecht - het grootste applaus van de dag. Het scheelde weinig of het was een staande ovatie. Vastberadenheid en geloof in eigen kunnen kan een mens ver brengen.

StartupDelta 2020: socialer & duurzamer
Heel fijn dat corporate en politiek Nederland de start-up scene omarmt. Uiteindelijk is er niks mis mee om Nederland zo in de markt te zetten. Wel jammer dat het alleen lijkt te draaien om ondernemen = (veel) geld verdienen. Hopelijk vinden de nieuwe ondernemers ook oplossingen voor een duurzame, sociale wereld. Mét de inzet van techniek en zonder alleen oog te hebben voor het grote geld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie