Vodafone en bekende rappers presenteren een stotterapp voor kinderen

Stotterapp Get the flow is onderdeel van de campagne Powerful Connections

VodafoneNL heeft samen met bureau DDB & Tribal Amsterdam, de Nederlandse Federatie Stotteren (NFS) en stotterambassadeur en zangeres Sanne Hans een app ontwikkeld voor stotterende kinderen. Met de app Get the flow leren kinderen vloeiender spreken met rapoefeningen.

Leuk oefenmateriaal
Ongeveer 5% van de Nederlandse kinderen stottert en Vodafone wil deze kinderen een tool geven om beter te communiceren. Ed van Bennekom, creative director bij DDB & Tribal, Amsterdam: ‘Er is weinig leuk oefenmateriaal voor kinderen in stottertherapieën, waardoor ze moeilijk te motiveren zijn om te oefenen. Met de app proberen we op een leuke en speelse manier kinderen te helpen om beter te leren spreken.’

Vloeiender praten door te rappen
In de app zitten allerlei rapoefeningen. Bekende rappers als Broederliefde, Sevn Alias, Kevin, Soufiane Eddyani en Jairzinho hebben bijgedragen aan de app. Er zijn speciale rapteksten geschreven met tongbrekers en alliteraties die moeilijk uit te spreken zijn voor kinderen die stotteren.

De initiatiefnemers kozen dit genre niet alleen omdat rap zo’n populaire muziekstroming is onder jongeren. Anja van der Vlist van NFS: ‘Rappen brengt je in de speech flow en daardoor wordt praten makkelijker. Daarnaast is het makkelijker om vloeiend te praten als je in een bepaald ritme zit.’

Sociaal element
De app heeft ook een sociaal element: kinderen kunnen samen rappen. Dat vergroot hun zelfvertrouwen, want zo ontdekken ze dat er nog veel meer kinderen zijn die stotteren. Van Bennekom vertelt dat hij de app liet testen door een panel van kinderen die stottertherapie volgen. Zij zijn enthousiast. ‘De kinderen vinden de app een coole aanvulling op hun huidige spraakoefeningen. Negen van de tien kids zou vriendjes uitnodigen om samen te gaan rappen met de app.’

Verspreiding
De NFS informeert alle stottertherapeuten en logopedisten over de app, zodat zij kinderen erover kunnen vertellen. Vodafone verspreidt de boodschap onder een brede doelgroep via social media en PR. Op deze manier willen de partijen de app bij zoveel mogelijk kinderen onder de aandacht brengen.

Vodafone Powerful Connections
Deze actie is onderdeel van Powerful Connections, een langlopende campagne waarin Vodafone laat zien hoe technologie mensen verbindt en hun levens kan verbeteren. Andere voorbeelden zijn Back to school (hulpmiddelen voor leraren), Streetmessenger (sms-dienst voor daklozen) en de Smart Jacket (veilig op de fiets).

Om te laten zien wat rappen kan betekenen voor kinderen die stotteren, heeft Vodafone een korte film gemaakt over Mitchell (12) die de app test.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie