Overslaan en naar de inhoud gaan

To b) or not to b)

Jenny Cusveller, Research Project Manager bij Mediaxplain*, over de vraag die naar het échte antwoord leidt.
Mediaxplain

Wij zijn Mediaxplain*. Een onafhankelijk marketing- en mediabureau dat al 18 jaar als pionier de markt verandert. Wat wij doen is helder en hoe we dat aanpakken is logisch. Dat doen we met 66 energieke vakmensen. Onze missie: onze klanten succesvoller maken met media en marketing. Dat doen we door hen regie te bieden over de geïntegreerde inzet van alle communicatiemiddelen en realiseren we altijd op een effectieve en spraakmakende manier. Vernieuwend en vaak duidelijk anders. En dat we 7 dagen per week open zijn vinden we meer dan logisch. Jouw doelgroep is immers ook in het weekend doelgroep. Meer weten? Kijk eens op: www.mediaxplain.nl

Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Je wordt er mee doodgegooid. Geen congres ontkomt eraan:   consumer centricity. Mensen zijn advertentie-moe en bureaus spelen hier op in door de content en context nóg beter aan te passen op de consument. Het advies van een researcher? Vraag eens aan je consument wat ze nou eigenlijk vinden.  

‘Om de consument te leren begrijpen moet je naar ze luisteren’, geldt de regel. Het zend-model is nabij nietig verklaard. Consumenten zijn geen klanten meer, het worden je persoonlijke merkambassadeurs.

Daarentegen stellen researchers middels vooraf opgestelde en gestandaardiseerde vragenlijsten zichzelf het doel zoveel mogelijk consumenteninzichten te creëren. Is dit model niet een beetje achterhaald? De betreffende vragenlijsten moeten inzicht geven in het denkproces en de geanticipeerde waarden van de consument. Als de trend in de media momenteel luidt dat er geluisterd moet worden naar de consument. Waar is dan de consumer centricity te vinden als de respons kant-en-klaar wordt voorgeschoteld? Je kan toch niet luisteren als je je eigen antwoorden al voorlegt? Als je een doelgroep wilt bereiken kun je afgaan op het beweerde gedrag. Maar wanneer je leert begrijpen ‘waarom’ zij iets vinden, kun je anticiperen op dit gedrag.

Op zoek naar het waarom
Adverteerders laten zich vaak ontmoedigen door kosten en tijdsduur die gemoeid zijn bij een kwalitatieve benadering van onderzoek. Hierdoor wordt de simpele vraag ‘Waarom?’ niet genoeg gesteld.

Als we spreken van consumer centricity, moet in dit proces de consument ook al centraal worden gesteld. Hier liggen de mogelijkheden om echt begrip te ontwikkelen ten opzichte van de triggers en tresholds in de consumer journey. Vráág aan de consument wat ze vinden van een plek, merk, product of campagne. Er speelt veel meer in het hoofd van de consument dan merkherkenning of koopintentie op een schaal van 10.  Wáárom herkennen ze jouw merk en wáárom overwegen ze een aanschaf van jullie product? Kwantitatief onderzoek wordt waardevoller wanneer je deze ondersteunt met informatie die je rechtstreeks van je doelgroep hebt ontvangen.

Begrip van de consument
Met deze benadering van de doelgroep krijg je een beter beeld van de gedachtegang van de consument. Gebruik deze inzichten als steunpilaar in je communicatiestrategie voor content én context. De investering in het creëren van deze allround blik van de consument zal uiteindelijk de welbekende beperkingen van ‘tijd en geld’ doen vervagen wanneer je jouw doelgroepen en hun drijfveren daadwerkelijk begrijpt.

Nieuwsgierig naar écht inzicht in jouw doelgroep?
De Research specialisten van sparren hier graag met je over.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Mediaxplain

Wij zijn Mediaxplain*. Een onafhankelijk marketing- en mediabureau dat al 18 jaar als pionier de markt verandert. Wat wij doen is helder en hoe we dat aanpakken is logisch. Dat doen we met 66 energieke vakmensen. Onze missie: onze klanten succesvoller maken met media en marketing. Dat doen we door hen regie te bieden over de geïntegreerde inzet van alle communicatiemiddelen en realiseren we altijd op een effectieve en spraakmakende manier. Vernieuwend en vaak duidelijk anders. En dat we 7 dagen per week open zijn vinden we meer dan logisch. Jouw doelgroep is immers ook in het weekend doelgroep. Meer weten? Kijk eens op: www.mediaxplain.nl

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in