De crowdfundingsite Doorgaan.nl, een idee van verzekeraar ‘De Amersfoortse’ heeft een jaar na de oprichting ervan 800.000 unieke bezoekers getrokken. In totaal is meer dan 820.000 euro geïnvesteerd door de crowd. Doorgaan.nl wilde bij oprichting tegemoet komen aan de - veranderende - financieringsbehoefte van de ondernemer en daarmee aansluiten op de activiteiten van platformoprichter De Amersfoortse als ondernemersverzekeraar.
Doelbedrag
Het platform is er voor nieuwe ondernemers, ondernemers die willen uitbreiden, maar ook ondernemers die kopje onder zijn gegaan en opnieuw willen beginnen. Meest aansprekende voorbeeld is Wim van Dijk, de grondlegger van verpakkingsvrije foodwinkel Bag&Buy: ‘Al jaren had ik het idee om een food winkel te starten waar zoveel mogelijk op verpakkingen bespaard wordt. Investeerders wilden pas meedoen als er al vijf winkels open zouden zijn. Dat schoot dus niet op. Bij doorgaan.nl haalden we 92.166 euro op, meer dus dan het doelbedrag van 75.000 euro. Deze zomer openen we onze deuren, zoals bepaald door de funders, in Utrecht.’
Proactief
Volgens De Amersfoortse is de rol van een ondernemersverzekeraar veranderd. Een verzekeraar kan een vrij reactief karakter hebben, maar De Amersfoortse en moederbedrijf a.s.r willen proactief helpen door te doen. Daar draagt doorgaan.nl sterk aan bij, vindt Frank Romijn, directeur Inkomen bij De Amersfoortse: ‘We zijn al jaren betrokken bij wat ondernemers beweegt, ook wanneer het soms even niet meezit door bijvoorbeeld persoonlijke- of zakelijke omstandigheden. Intussen worstelen veel ondernemers omdat banken nog altijd zeer beperkt financiering verstrekken en strenge eisen stellen. Wij willen er zijn in tijden waarin ondernemers het zwaar hebben maar ook in betere tijden. Daar hoort bij dat we veel meer de rol op ons nemen om mensen, netwerken, kennis, ondernemers èn geld aan elkaar te verbinden zodat ondernemingen tot stand komen. Wij faciliteren dat en zijn daar trots op. Op die manier maak je als verzekeraar mogelijk dat ondernemers – samen met Nederland – gewoon weer kunnen ondernemen.’
Facts & figures over Doorgaan.nl
- Op 2 april is doorgaan.nl precies 1 jaar online
- Na een jaar zijn 20 projecten succesvol gefund
- Doorgaan.nl heeft gemiddeld 15.000 bezoekers per week
- In totaal heeft het platform bijna 800.000 unieke bezoekers
- Dit jaar is 820.000 euro geïnvesteerd, waarvan 750.000 euro door 'Nederland' en circa 70.000 euro door De Amersfoortse op basis van shares en likes
- Filmpjes van ondernemers als Hands Off My Chocolate staan bij 400.000 mensen op Facebook
- Op Facebook zijn in totaal 7,2 miljoen Nederlanders bereikt, via redactionele aandacht meer dan 8,1 miljoen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!