Premium

Vergeet lobbyen, PR is het middel om beleid te beïnvloeden

Amerikaans onderzoek brengt in kaart waar het geld naartoe gaat.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Branches en bedrijven geven in hun pogingen om beleid te beïnvloeden veel meer geld uit aan pr- en marketingbureaus dan aan de traditionele politieke lobbygroepen. De nadruk binnen public affairs-campagnes is steeds meer komen te liggen op public relations en reclame.

Dat stelt het Center for Public Integrity, een NGO die onderzoek doet naar het Amerikaanse bedrijfsleven en de politiek. Het heeft een studie uitgebracht met de veelzeggende naam The Misinformation Industry.

Publieke opinie

De 144 onderzochte brancheverenigingen in de VS besteedden van 2008 tot en met 2012 twee keer zoveel aan aan pr-, marketing en reclamebureaus als aan lobbydiensten. Beleidsbeïnvloeding gebeurt klaarblijkelijk niet zozeer meer achter de schermen; sectoren hechten uiteindelijk net zoveel of meer belang aan het bewerken van het publieke opinie als aan het beïnvloeden van volksvertegenwoordigers.

Het Center for Public Integrity geeft als voorbeeld de de olie-industrie, die tegenover 7 miljoen dollar aan lobbyen bij federale ambtenaren in 2012  een bedrag van 85,5 miljoen dollar betaalde aan vier public relations- en reclamebedrijven. Ander voorbeeld: American Petroleum Industry spendeerde in 2012 tien keer zoveel geld communicatiebureau Edelman als aan lobbyisten.

Moreel verontwaardigd

Het Center for Public Integrity erkent dat er weinig specifieke conclusies kunnen worden getrokken uit de data, maar is wel moreel verontwaardigd omdat in alle cases de inzet van de sectororganisaties zich richtte op het voorkomen van wet- en regelgeving. Het noemt het verzet tegen Obama’s plannen om co2-emissies terug te brengen, of de weerstand tegen het plan van de burgemeester van New York Mike Bloomberg  om de formaten frisdrankbekers te verkleinen in de strijd tegen overgewicht.

Energie op 1

De grootste klanten van PR-, marketing- en reclamebureaus zijn overigens de brancheverenigingen voor energie en natuurlijke hulpbronnen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie