Kort na het publiceren van een kritisch artikel over Uber, ontving Amerikaans internetmedium LA Weekly een lovende ingezonden brief van een taxichauffeur van Uber. Na enig speurwerk bleek dat de taxichauffeur, Cabdi Xuseen, de brief nooit heeft geschreven of gezien. Uber’s PR-team schreef de brief over Xuseen’s levensverhaal zelf om zich in beter daglicht te zetten.
De email wekte argwaan, doordat niet de taxichauffeur, maar Tawny Valentine de afzender was. LA Weekly vroeg door, maar Valentine ontweek de vraag wat haar relatie met de taxichauffeur was. Toen LA Weekly Xuseen opbelde, vertelde hij dat hij was benaderd door Valentine, omdat hij één van Uber’s ‘top-rated’ chauffeurs is. Zo werd zijn verhaal de basis van de ingezonden brief. LA Weekly nam weer contact op met Valentine en toen kwam de aap uit de mouw: “we work with uber”.
Een typisch voorbeeld van het tevergeefs proberen negatieve publiciteit om te buigen. Niet alleen wordt het kritische essay waarschijnlijk nog meer gelezen, ook is iedereen nu op de hoogte van de normen en waarden van Uber’s PR-team. Way to go, Uber.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!