Uber is een offensief gestart tegen het bezoedelde imago en de wettelijke problemen in Europa. Het versterkt daarvoor zijn Europese public affairs-poot en is op zoek naar 5 lobbyisten in West Europa alleen al, twee voor Amsterdam, zo leert de site van Uber ons.
Aggresief
Uberpop, de taxidienst, is verboden in de meeste landen in Europa, en heeft bovendien behoorlijke imagoschade opgelopen na een nogal agressieve manier van de markt veroveren.
Om de reputatieschade aan te pakken werd in de VS al eerder David Plouffe aangetrokken, een van de sleutelfiguren achter de twee presidentscampagnes van Barack Obama.
Voor de Europese pa-tak kwam Mark MacGann, een voormalig lobyist bij de NYSE Euronext in Brussel en iemand met een groot Europees netwerk.
Geen lichtgewicht
Om zijn werk te ondersteunen zoekt Uber verschillende pa-professionals, waaronder een 'public policy director' voor de vestiging in Amsterdam.
Het gaat niet om een lichtgewicht, zo mogen we concluderen. Er worden in ieder geval tien tot vijftien jaar gevraagd in, eloquentie, iemand die makkelijk vrienden maakt, maar tegelijkertijd ‘comfortable in uncomfortable situations’ is.
Ook zoekt Uber een public policy senior associate.
Illegaal
De nieuwe lobbyisten gaan niet werken voor zomaar een bedrijf, zo is te lezen. Ze worden onderdeel van een beweging: 'a movement that is revolutionizing urban transportation around the world'.
Hoe ze naar hun werk gaan is ook al bekend: illegaal. De nieuwbakken Uber-lobbyisten worden namelijk 'showered with Uber credits’.