Triodos Bank: 'Het begrip "duurzaam" is te vaag en motiveert consument niet'

Volgens de bank kiezen consument pas voor duurzaam als ze snappen wat het is.

Mensen weten steeds minder waar het begrip ‘duurzaam’ feitelijk voor staat en die onwetendheid zet onbedoeld een rem op een verdere verduurzaming van de samenleving. Dat concludeert althans Triodos Bank naar aanleiding van een (n=1152), dat deze maand in opdracht van de bank werd uitgevoerd.

Weinig zeggingskracht
Het is voor het eerst dat Triodos Bank onderzoek liet doen naar de individuele invloed van consumenten op verduurzaming van de samenleving. Daaruit komt naar voren dat veel mensen weliswaar positief staan ten opzichte van het begrip ‘duurzaam’, maar tegelijkertijd niet goed weten waar het voor staat. Mathijs Bierman van Triodos Bank Nederland (foto): &;Op dit moment vindt ruim 40 procent van de ondervraagden het begrip duurzaamheid te veelomvattend en te vaag. De betekenis van "duurzaam" lijkt te zijn vervaagd. Het begrip heeft inmiddels te weinig zeggingskracht meer om mensen daadwerkelijk te activeren.&;

Dicht bij huis
De bank grijpt de uitkomsten van het onderzoek om te pleiten voor een alternatief taalgebruik dat de lading beter dekt en leidt tot &;relevante, dicht-bij-huis-verhalen die aansluiten op de belevingswereld van consumenten&;. Bierman: &;We moeten veel vaker praten over wat duurzaamheid nu eigenlijk is: alles wat een positieve impact heeft op deze ene aarde die we hebben, en op alles wat daarop leeft. Van ecologisch evenwicht tot sociale cohesie en van menswaardige zorg tot goed onderwijs. Alles wat mensen echt raakt in hun bestaan.&;

Koopintentie
Uit het onderzoek komt naar voren dat de consument bereid is duurzame producten te kopen. Het grootste gedeelte, 85 procent, is voornemens dat te doen als de prijs hetzelfde is. Als het product 10 procent duurder is, dan is nog 42 procent bereid om de voorkeur te geven aan een duurzaam product boven een gangbaar product. 15 procent van de consumenten zegt helemaal nooit te letten op duurzaamheid bij zijn keuzes.

Wereld te winnen
Bijna de helft van de ondervraagden (46 procent) geeft aan positief te staan ten opzichte van ondernemers die claimen duurzame producten of diensten te leveren. Wanneer diezelfde ondernemers bewijzen dat ze duurzaam ondernemen, dan heeft 63 procent van de consumenten de intentie te kopen. Triodos Bank denkt dat er door betere product- en instore communicatie nog een wereld te winnen is voor ondernemers. Bierman: &;Denk aan transparante informatie over waar producten vandaan komen, wat erin zit en wie het produceert. Dat maakt het voor consumenten meteen relevant en tastbaar.&;

Invloed consument
Net als ASN Bank (lees het bericht over de nieuwe van ASN Bank, &;Zo maakt geld gelukkig&;), vindt Triodos Bank datt consumenten zelf eenvoudig een positieve verandering in gang kunnen zetten door gericht hun geld wel of niet aan bepaalde zaken uit te geven. Uit het onderzoek blijkt echter dat veel ondervraagden zich hiervan niet of nauwelijks bewust zijn. Bierman zegt zelf graag van ‘veranderkracht’ te spreken die geld op de bank of in de portemonnee heeft. &;Maar ook dat heel concrete, alledaagse handelingsperspectief blijkt voor velen nog te abstract. En precies om die reden blijven we doorgaan met onze boodschap dat de consument met zijn eigen geld - elke dag weer, bij werkelijk élke transactie die hij doet - de wereld kan veranderen. Veel kleine stapjes maken een grote beweging. Door bij een ondernemer te kopen die heeft besloten om duurzaam te werken, te produceren of in te kopen kan de consument zijn geld inzetten voor een positieve keuze, in plaats van zonder aandacht te consumeren. Consumenten willen dat best, maar zijn zich er nog onvoldoende bewust van, blijkt uit het onderzoek.&;

 

Lees het achtergrondartikel naar aanleiding van de herpositionering van Triodos&; belangrijkste tegenhanger, de ASN Bank.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie