Tesco krijgt zijn ‘streepje’ niet gedeponeerd

Britse supermarktketen Tesco heeft bot gevangen bij zijn poging de kenmerkende blauwe streepjes in zijn logo gedeponeerd te krijgen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De nationale Intellectual Property Office (IPO) dat de kenmerkende vorm van het beeldmerkonderdeel daarvoor te eenvoudig was.

De raadsadviseur in functie , Edward Smith, kon meegaan in de redenering dat het streepje wordt geassocieerd met Tesco, maar dat het teken alleen in de context van het woordlogo ‘werkt’ en op zich alleen voor een interpunctie staat en dus niet te claimen is. Tesco had onderzoek laten verrichten waaruit naar voren zou komen dat consumenten het typerende leesteken ook los van het woord zouden koppelen aan Tesco.

Tesco geeft zijn pogingen het streepje te claimen voor exclusief gebruik overigens niet op. In gesprek met het Britse vakblad ‘Marketing’ liet een woordvoerder te weten door te gaan met het verkrijgen van erkenning voor de eigenheid van het logo-onderdeel: ‘This is a preliminary stage of an ongoing process’.

Pogingen om leestekens te deponeren lopen vaker uit op een teleurstelling voor de merkhouder omdat er weinig onderscheidends aan te koppelen valt. De Duitse firma die kleding, parfums en accessoires onder de naam JOOP! op de markt brengt slaagde er bijvoorbeeld niet in het uitroepteken als beeldmerk te laten registreren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie