De nationale Intellectual Property Office (IPO) oordeelde dat de kenmerkende vorm van het beeldmerkonderdeel daarvoor te eenvoudig was.
De raadsadviseur in functie , Edward Smith, kon meegaan in de redenering dat het streepje wordt geassocieerd met Tesco, maar dat het teken alleen in de context van het woordlogo ‘werkt’ en op zich alleen voor een interpunctie staat en dus niet te claimen is. Tesco had onderzoek laten verrichten waaruit naar voren zou komen dat consumenten het typerende leesteken ook los van het woord zouden koppelen aan Tesco.
Tesco geeft zijn pogingen het streepje te claimen voor exclusief gebruik overigens niet op. In gesprek met het Britse vakblad ‘Marketing’ liet een woordvoerder te weten door te gaan met het verkrijgen van erkenning voor de eigenheid van het logo-onderdeel: ‘This is a preliminary stage of an ongoing process’.
Pogingen om leestekens te deponeren lopen vaker uit op een teleurstelling voor de merkhouder omdat er weinig onderscheidends aan te koppelen valt. De Duitse firma die kleding, parfums en accessoires onder de naam JOOP! op de markt brengt slaagde er bijvoorbeeld na herhaalde pogingen niet in het uitroepteken als beeldmerk te laten registreren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!