SIRE negeerde negatief advies van Trimbos Instituut over XTC-campagne

'Campagne bevestigt xtc-gebruik juist als norm'

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft een negatief advies van het over de campagne in de wind geslagen. Trimbos vreest dat de campagne een averechts effect heeft en is niet blij met het uiteindelijke resultaat, aldus Ninette van Hasselt, programmahoofd Jongeren en Riskant Gedrag bij het Trimbos-instituut, in het aprilnummer van Communicatie Magazine.

Van Hasselt: ‘Ons advies was om juist níet te kiezen voor een massamediale campagne voor algemeen publiek over de risico’s van xtc-gebruik. Het gevaar is namelijk dat je de normalisering daarvan juist bevestigt met zo’n brede campagne.’

Jongeren en ouders

Deze normalisering van XTC-gebruik was juist de reden voor SIRE om de feiten en risico’s rondom xtc-gebruik breed onder de aandacht te brengen. Zo heeft 12,5 procent van de jongeren tussen de 15 en 34 jaar wel eens xtc gebruikt. Een meerderheid van de jongeren is echter onbekend met de werking en effecten ervan, reden voor SIRE eind augustus om een langdurige campagne te lanceren, gericht op jongeren en hun ouders.

Daarin worden verschillende feiten gedeeld. Zo zijn er radiospots waarin gezegd wordt dat je niet meer dan drie glazen water moet drinken bij xtc-gebruik, omdat er anders kans is op watervergiftiging. Ook meldt de site dat xtc een gevoel van saamhorigheid kan vergroten, maar twee dagen na gebruik ook tot somberheid en een vermoeid gevoel kan leiden.

Even een pilletje

Volgens Van Hasselt zijn dit soort adviezen voor een breed publiek niet verstandig. Van Hasselt: ‘Ook al door de tone of voice van de SIRE-campagne, waarin gezegd wordt dat “even een pilletje” geen taboe meer is. Daarmee bevestig je xtc-gebruik als norm. Juist jongeren zijn daar heel gevoelig voor. Overigens heeft 87,5 procent van de jongeren tussen de 15 en 34 jaar nog nooit xtc gebruikt. Ook dat pleit tegen de inzet van massamedia.’

Volgens Van Hasselt had de boodschap voor veilig gebruik beter kunnen worden gericht op alleen de doelgroep, mensen die al xtc gebruiken of dat overwegen. ‘Die groep is prima te bereiken, want dat zijn vooral fervente uitgaanders, die veel op festivals zijn te vinden.’

SIRE: &;Massamedia zeer geschikt&

SIRE reageert met een schriftelijke verklaring op de kritiek van Van Hasselt. De stichting heeft gekozen voor een massamediale campagne omdat ze wil dat ‘de feiten over xtc bij zoveel mogelijk mensen bekend worden. Op die manier heeft iedereen toegang tot objectieve informatie. Daar zijn massamedia – waaronder tv – zeer geschikt voor.’

Ook past de keuze bij het doel van Sire om maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken bij het Nederlandse publiek en besluitvormers. ‘Wij vinden dat een massamediale campagne hier het beste bij past. Zo maakt elke organisatie, op basis van zijn eigen doelen, de afweging welke campagne het beste past.’

Lees het interview in Communicatie Magazine met Ninette van Hasselt (voor abonnees).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie