Schade dopingschandaal beperkt voor Rabobank

De Rabobank hoeft niet te stoppen met de sponsoring van de wielersport om als merk geloofwaardig te blijven. Dat blijkt uit een onderzoek van research- & consultancybureau MarketResponse.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Rabobank kreeg vorige week het vuur na aan de schenen gelegd toen uit een rapport van de USADA bleek dat oud-Rabobank renner Levi Leipheimer in zijn tijd bij de ploeg het verboden middel EPO gebruikte. Deze zou hij hebben verkregen van de ploegarts van de Rabobank. De bekentenissen zouden zelfs zo ver gaan dat de Raboploeg een eigen dopingprogramma zou hebben. In een reactie verklaarde Rabobank zelf dat er een streep moet komen onder het verleden en dat er vooral naar de toekomst moeten worden gekeken.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat tweederde van de Nederlanders van mening is dat de Rabobank niet hoeft te stoppen als sponsor van de wielersport. De schade voor de Rabobank als gevolg van dit schandaal lijkt beperkt. Zo'n 85 procent van de Nederlanders denkt nog steeds positief of hetzelfde over Rabobank als sponsor van het wielrennen.

Met name wielerliefhebbers oordelen positief over de Rabobank: "Wielrennen en Rabobank horen bij elkaar. Als ik aan de Rabobank denk, denk ik aan de wielerploeg en andersom." Verder blijft Rabobank met 92 procent nog altijd de bekendste sponsor van het wielrennen voor Nederlanders. Vacansoleil is bij tweederde van de Nederlanders bekend.

Ondanks het positieve oordeel over Rabobank als wielersponsor, vindt bijna de helft van de ondervraagden dat de Rabobank verantwoordelijk is voor het dopingvrij houden van haar wielerploeg. Concrete suggesties voor een toekomstige aanpak zijn het uitvoeren van onafhankelijke controles, het ontslaan van renners die niet door de keuring komen en renners beboeten, door sponsorgeld terug te eisen wanneer ze positief getest worden.

Ruim vier op de tien Nederlanders twijfelen aan de geloofwaardigheid over de onschuld die de Raboploeg claimt in de affaire. Door haar verantwoordelijkheid als sponsor te nemen, zou zij het tegendeel kunnen bewijzen. Het onderzoek is uitgevoerd van 12 tot 16 oktober onder 512 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Daarnaast is er in dezelfde periode een social mediaonderzoek uitgevoerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie