In het merkenrecht bestaat er zoiets als het kleurmerk, een ‘brand’ dat zich bij het publiek door zijn kleur of kleuren onderscheidt van andere partijen. Zoals het specifieke blauw van Campingaz of de iets donkerdere variant van Nivea.
Bloedbank Sanquin heeft ook zo’n herkenbaar kleurgebruik, een gradient met oranje, roze en blauw.
De kleuren zijn te zien op de affiches die het merk op dit moment door Nederland heeft hangen in een buitencampagne voor het werven van donors: ‘Geef bloed, vier het leven’
Het viel Sanquin op dat er affiches door Nederland hangen die qua kleur wel heel erg lijken op die uit de eigen campagne. Het onlangs gerebrande merk Odido (voorheen T-Mobile en Tele2) stelt zich daarop voor als het nieuwe merk voor glasvezel, tv en mobiel. Ook in zwarte letters geschreven.
‘We vonden dat er wel heel erg veel overeenkomsten tussen beide zijn’, zegt woordvoerder Merlijn van Hasselt van Sanquin. ‘We hebben er goed over nagedacht wat we ermee konden doen en besloten de constructieve route te nemen.’
Die leidde tot een post op LinkedIn waarin Sanquin zich op zijn beurt voorstelt aan Odido en de hand uitsteekt: ‘Nu we toch zo op elkaar lijken: laten we samenwerken en jullie abonnees oproepen om donor te worden. Die hebben we namelijk hard nodig in Nederland’.
Odido nam het voorstel aan: ‘Wat fijn dat we samen kleur bekennen. We zijn hier inderdaad om het anders te doen. Laten we daarom de handen ineenslaan en met bloedspoed kennismaken.’
Dat is inmiddels gebeurd, de partijen gaan nu bekijken hoe ze met elkaar kunnen optrekken, zegt Merlijn van Hasselt van Sanquin.
Over een naam waaronder dat kan gebeuren is al nagedacht. Niet door de partijen zelf, maar door een designer Marcel Zwiers die via LinkedIn laat weten: ‘Odidonor.nl geregistreerd. Uiteraard kosteloos over te nemen Sanquin.’