RTL Nederland kondigde vorige week donderdag in Sugarcity in Halfweg onder de naam 'Embracing Change' aan dat ze vanaf januari online gaat afrekenen met……grp’s? Ik dacht dat ik het niet goed hoorde maar het was er toch echt: online en grp’s. Het SKO heeft er al flink wat tijd aan besteed en is er klaar voor. Nou dat zal de nieuwe wereldwijde standaard wel worden. 'Hello here the Netherlands mister Zuckerberg, Yes, you know from the cheese. We want to ask you to use the grp and stop using cpm!' Wie heeft dit bedacht en waarom wordt het toch een succes?
Opboksen tegen Netflix
Het verhaal van RTL werd zeer gedoseerd en knap gepresenteerd. Eerst de introductie van Bert Habets waarin de pionier RTL naar voren kijkt door terug te kijken naar de spannende jonge jaren van RTL. Zij zien met de digitalisering de noodzaak hierin snel te moeten schakelen, bijvoorbeeld met Videoland. RTL kan niet meer opboksen tegen een Netflix. Echter kan het mediabedrijf wel kleine tikken geven met de Nederlandse serie Zwarte Tulp. Ook blijft zij nieuwe en innovatieve platforms aanbieden, zoals RTL MCN, SpotX en Videoland. Maar ook ‘nieuwe’ platforms met interessante merksamenwerkingen, bijvoorbeeld het vloggersplatform Concentrate, in samenwerking met Axe.
Met al deze nieuwe ontwikkelingen blijft RTL dagelijks werken aan haar zenders en hoopt online meer te groeien. In de breedste zin wil zij, op alle RTL-platforms, het vertellen van een verhaal.als kernboodschap behouden. Dat is en blijft de kracht van RTL. Samen wil RTL conventies doorbreken en ziet zij zichzelf als een echt content 'powerhouse.
Vervolgens vertelde Thimon de Jong dat mijn tv binnenkort toch echt laat zien wat ik wél graag wil zien. De volgende spreker Igor Beuker zei zo vaak dat ik iets moést doen dat ik echt voor het eerst in mijn ondernemende leven lethargisch voor mij uit heb lopen staren.
Geen cpm maar grp
Bij het informele interview met Ton Rozestraten was ik weer wakker en kwam het hoogtepunt. Een van de belangrijkste tv- en mediapartijen in Nederland gaat de grp introduceren voor online. Nu snap ik wel dat als je jaren een eenheid verkoopt die je alleen zelf begrijpt, inclusief een paar mediabureaus die je goed betaalt, je daar graag mee door wil gaan. Maar dat houdt toch een keer op? Zeker als heel de adverterende wereld afrekent op cpm-basis! De voordelen van cpm zijn legio: adverteerders zijn dankzij cpm inmiddels wel betrokken bij media en begrijpen hoe je media voor je kan laten werken in termen van bereik, doelgroepen en zelfs doelen. Ook zijn verschillende media beter met elkaar te vergelijken. Maar goed bij RTL gaat de grp nog niet met pensioen en mediabureaus gaan zich wel schikken.
Het is nieuw dat een organisatie als SKO hier serieus werk van maakt. Het lijkt op 'Het bureau' van J.J. Voskuil waarin de leden de eigen positie aan alle kanten trachten te beschermen door vooral niets te doen. Ook SBS en Ster zijn waarschijnlijk een presentatie aan het voorbereiden waarbij de grp prominent op pagina 1 staat. Het is het failliet van JIC’s zoals wij die kennen in de mediabranche waarin er door alle partijen wordt gewerkt met een eenheid die industriestandaard is. Nu krijgen wij een standaard die vooral wordt begrepen door de oude economie en de nieuwe economie afrekent in guldens.
Embracing Change was voor mij back to the future.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!