Premium

Bob-lied is 'een uit de hand gelopen 1/1 advertentie'

Note bene een advertentie, die gemaakt is voor bij de SAN gewonnen mediaruimte, neemt 'n vlucht. Hele kabinet gaat met Bob-muts op de foto.

Minister Cora van Nieuwenhuizen zingt de nieuwe Bob-campagne

Eerder dit jaar won Bob de SAN Consistent Accent. Onderdeel daarvan was dat het voor het einde van het jaar een gratis 1/1 pagina mocht inzetten. Joeri Jansen, creative director van Roorda, het bureau van Bob sinds jaar en dag: 'Bob adverteert normaalgesproken niet in dagbladen. Meer outdoor en op de radio onderweg, en op TV. Nu we een print-advertentie moesten maken konden we verleiding niet weerstaan om er wat meer van te maken dan een 1/1 oproep voor de feestdagen. Vandaar een interactieve advertentie met QR-code, waarmee je de Bob kerst-karaoke videoboodschap kunt bekijken; compleet met koor met bijbehorende Bob-mutsen en -sjaals dat op de melodie van Oh Denneboom “Ik ben de Bob. Ik ben de Bob. En dat zing ik graag hardop!” zingt.'

Om nog meer aandacht voor deze boodschap te krijgen, had het campagneteam ook minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat uitgenodigd bij het live kerstkoor. 'Ze was zo enthousiast dat ze gelijk ook de hele kamer én het kabinet van Bob-mutsen en -sjaals voorzag (zie foto hieronder, red.). Kortom, het is een behoorlijk uit de hand gelopen 1/1 advertentie geworden', zegt Jansen.

De 1/1 advertentie
De 1/1 advertentie
Het kabinet doet ook mee: Ben je de BOB? Zing het hardop!
Het kabinet doet ook mee: Ben je de BOB? Zing het hardop!

Ook Michiel Dammen, campagnemanager Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken, was aangenaam verrast: 'Dit had ik niet verwacht toen we nog "iets" met Bob voor het einde van het jaar moesten doen. Wij informeren de minister over alles wat we doen, hoe klein ook, maar ze nam het heft vervolgens volledig in eigen hand. Je hoopt natuurlijk op media-aandacht, maar met een minister als influencer wordt dat een stuk makkelijker. Maar nogmaals, dat is aan haar.'

Roorda heeft als 1 van de 5 ‘Rijksoverheidsbureaus’ overigens nog meer werk gemaakt voor deze tijd van het jaar, dat veelal op zichzelf staat - noem het one-offs - en erop gericht is media-aandacht te genereren; in het geval van het Bob kerst-karaokelied was er verder 0 media-budget.

Zo lanceert het in deze periode naast de nieuwe vuurwerkcampagne met fitnessgoeroe en bril-instructor Joel Beukers ook "Genie In A Bottle" met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, die op vermakelijke wijze de werking van champagne (lees: alcohol) uitlegt. En direct na kerst - een primeur - "Hulp bij stoppen met roken", waarbij een groepje mannen buiten het café elkaars nicotinepleisters bewonderen (vanaf komend jaar gaat stoppen met roken niet meer ten koste van het eigen risico). Zie beide hieronder.

Jansen: 'Omdat het steeds lastiger wordt om mensen, jongeren te bereiken, past het in deze in deze tijd om op creatieve manieren verhalen te vertellen, waarmee je direct of indirect, via de media, hun aandacht verdient. Het gaat sowieso steeds meer over geloofwaardigheid: is het echt interessant, grappig, de moeite waard wat je als adverteerder vertelt?'

Credits Bob kerst-karaokelied

Creatie: Tom van der Veldt, Dyon Ruiter, Joeri Jansen

Strategie: Floor Busch, Pim Janmaat

Design: Jorn Slotboom, Kevin Scheffers

Account: Marleen Delisse

Productie: Rosalie Sentse, Pim Janmaat

Fotografie: Arthur Mebius

Camera en edit: Robin Engbrenghof (refilm)

Geluid: GM productions

Opdrachtgever: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Communicatie adviseur: Stefanie Weeland

Campagne manager: Michiel Dammen (DPC)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie