De waarde van een goede reputatie mag dan steeds duidelijker worden, Amerikaanse topondernemingen lijken daar niet naar te handelen. De corporate reputaties van Amerikaans grootste ondernemingen zijn minder waard geworden. In totaal bedroeg de reputatiewaarde van de Standards & Poor (S&P)-500 zo’n 3,3 biljoen dollar, een daling van 325 miljard dollar ten opzichte van vorig jaar.
De Amerikaanse Reputation Dividend (pdf) berekent jaarlijks de huidige status van corporate reputaties van de bedrijven in de Standards & Poor (S&P)-500, en wat de impact is op de aandeelhouderswaarde. De onderzoekers combineren hiertoe reputatiemetrics met financiële metrics.
Apple staat - net als vorig jaar - op de bovenste plek, met de economisch effectiefste corporate reputatie van alle bedrijven in de S&P-500. Apple's 'reputatiecontributie' vertegenwoordigt op dit moment een waarde van 320 miljard dollar. Walt Disney eindigt op plek 2, gevolgd door Exxon Mobil.
De plekken 1 tm 6 zijn dit jaar overigens niet veranderd. De overige 4 plekken worden ingenomen door nieuwkomers: Nike ging van 27 naar 7, Johnson & Johnson klom van plek 21 naar plek 8, AT&T klom van plek 102 naar plaats nummer 9 en Facebook steeg 37 plekken (van 47 naar 10).
Met deze bedrijven gaat het dus goed. Corporate reputaties vernietigen echter snel aandeelhouderswaarde bij meer dan 10 procent van de bedrijven in de S&P-500, aldus de onderzoekers.
Ook in Groot-Brittannie wordt jaarlijks reputatiewaarde uitgerekend. Daar staat Unilever bovenaan de lijst, gevolgd door Diageo en Next.