De Stichting Reclame Code (SRC) zegt in het jaarverslag van 2014 dat afgelopen jaar wederom gebleken is hoe effectief het systeem van zelfregulering is. De SRC zet zich al ruim vijftig jaar in om door middel van zelfregulering reclame verantwoord te houden.
SRC: 'Net als in voorgaande jaren heeft ook in 2014 ruim 96% van de adverteerders die in strijd met de Nederlandse Reclame Code hebben gehandeld, de reclame-uiting aangepast of ingetrokken naar aanleiding van de uitspraak van de Reclame Code Commissie.'
De Stichting Reclame Code heeft als motto voor de komende jaren ‘Zichtbaar zijn, zichtbaar blijven’. De SRC zegt hiermee meer aandacht te willen vragen voor de proactieve dienstverlening die zij aan adverteerders biedt, zoals (in company) training, copy advies en voorlichting. SRC: 'Als adverteerder en bureau goed weten wat wel of niet is toegestaan, helpt hen dat bij het maken van verantwoorde reclame. "Better safe than sorry."'
Uit het jaarverslag blijkt dat het voornamelijk consumenten zijn die klachten indienen (97%), maar ook soms concurrenten (2%), bijvoorbeeld in het geval van vergelijkende reclame. De meeste klachten gaan over de regels rondom misleiding (44%) of de goede smaak en het fatsoen (37%).
In het jaarverslag is te lezen in welke media de reclame-uitingen waartegen is geklaagd zijn verschenen, welke producten en diensten het betrof en waar de klachten precies op waren gebaseerd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!