Premium

Radicale switch: carrièrevrouw Lisette Spaanbroek begint eigen cosmeticamerk

Topfuncties bij Goldman Sachs, NYSE Euronext en PWC, maar Spaanbroek volgde haar hart en zette het merk The Soappharmacy in de markt.

Alvorens haar mantelpak aan de wilgen te hangen en te kiezen voor het ondernemerschap, had Lisette Spaanbroek (zie foto&;s) een carrière om jaloers op te zijn. Zij was onder meer director bij ING, executive director bij Goldman Sachs (in Londen), member of the executive committee van NYSE Euronext (Amsterdam en New York) en tot mei 2013 partner bij PWC. Wat bewoog haar om afscheid te nemen van corporate life en wat wil zij bereiken met het in de markt zetten van haar eigen cosmeticamerk ? Marketing Online legde haar een aantal vragen voor.

Wat was de aanleiding om zo’n glansrijke carrière op te geven?
‘Ik heb met heel veel plezier de afgelopen 20 jaar in de financiële sector gewerkt en internationaal en nationaal hele boeiende dingen mogen doen, goede mensen mogen begeleiden en zelf ook veel geleerd. De laatste vijf jaar in de financiële sector was ik directielid bij NYSE Euronext en Partner bij PwC, onder andere verantwoordelijk voor het adviseren en begeleiden van ondernemers en bestuurders van ondernemingen bij beursgangen. Het ondernemerschap is de motivatie achter mijn beslissing om een hele andere kant op te gaan. Je eigen hart volgen! Maar die keuze was super spannend.’

Je hebt ervoor gekozen om een nieuw cosmeticamerk neer te zetten. Waarom cosmetica?
‘Ik geloofde (en deels was het initieel meer hoop) dat het mogelijk moest zijn om mooie verzorgingsproducten te ontwikkelen met zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten, met een top performance, mooie geuren en stijlvolle verpakkingen. Dat was het doel, de missie.

Het motto van The Soappharmacy is ”. Veel mensen letten steeds beter op hun voeding en bewegen meer, maar gebruiken producten op hun haar en huid, die niet heel goed voor je zijn. Ik zie dat steeds meer mensen waarde hechten aan de kwaliteit van producten en dat sluit goed aan bij de visie en inhoud van The Soappharmacy.’

Ik heb de afgelopen drie jaar een nieuw vak geleerd en dat kan ik alleen als het mij echt boeit en als het echt een product van heel goede kwaliteit is. Ik moet het zelf willen gebruiken, al mijn vrienden willen aanbevelen en er volledig achter staan. Verschillende buitengewoon goede chemisten, parfumeurs, stylisten, kappers en ontwerpers hebben mij ondersteund met hun tijd en expertise om mij te leren wat ik nodig had om met een team van professionals een collectie natuurlijke haar- en bodyproducten van topkwaliteit met hele mooie geuren te ontwikkelen: The Soappharmacy.’

Hoe omschrijf je de merkpersoonlijkheid van The Soappharmacy?
‘The Soappharmacy draait om kwaliteit, natuurlijk, authentiek, genieten, stijlvol, ambachtschap. Nederlands en kosmopolitisch tegelijk.’

Als je kijkt naar je concurrentieveld, welke merken zitten dan het dichtst bij The Soappharmacy?
‘Er is heel veel concurrentie in de cosmeticamarkt, maar we positioneren The Soappharmacy als een nichemerk. Wat The Soappharmacy uniek maakt, is dat we met 1) zo veel mogelijk natuurlijke ingrediënten werken, in combinatie met een drietal andere ‘unique selling points’; 2) zeer goede performance, 3) complete collectie in meerdere luxe geuren verkrijgbaar en 4) stijlvolle verpakkingen. Onze shampoo (, zonder parfum) bestaat bijvoorbeeld voor 99,6 procent uit natuurlijke ingrediënten. We zijn hier heel transparant over.

Een van de uitgangspunten van de ontwikkeling van The Soappharmacy was om een range producten te ontwikkelen met een zeer goede performance, die op het gebied van de resultaten op haar en huid kan concurrenten met de top van de markt, maar dan wel met natuurlijke ingrediënten. Daarbij hebben we speciaal voor The Soappharmacy twee unieke geuren laten ontwikkelen. En we zullen het aantal geuren nog verder uitbreiden.

Alle producten zijn verpakt in doosjes en worden geleverd in een luxe tasje en vloeipapier of in een mooie cadeaudoos. Een aankoop moet een cadeautje voor jezelf of iemand anders zijn. De flessen en tubes zien er "basic" chic uit en we hebben een duidelijke eigen stijl, maar we hebben ons natuurlijk laten inspireren door merken die ons aanspreken.

Alles bij elkaar; performance, natuurlijkheid, geuren en uitstraling, bevinden we ons in een niche, maar op ieder van de deelgebieden zijn er hele goede concurrenten in de markt. En dat is ook goed.’

De ambiance op de website ziet er heel strak, serieus, zelfs een beetje streng uit. Is dat een bewuste keuze?
‘De stijl van de website sluit aan bij de verpakkingen; basic, stijlvol, rustig, overzichtelijk. We geven heel veel informatie over de producten, over de ingrediënten en de werking van alles. Wij denken dat de site informatief is. En ook een beetje leuk. We hebben bijvoorbeeld per geurlijn een playlist aangemaakt. Muziek draait tenslotte om beleving en dat geldt ook voor geuren.’

Het ziet er behoorlijk fancy uit, de prijsstelling is aan de hoge kant. Alleen voor de happy few?
‘De prijsstelling past bij de kwaliteit van de producten. De producten bevatten veel mooie, natuurlijke ingrediënten en ze geven hele mooie resultaten. De huidige klantengroep is overigens eigenlijk vrij breed.’

Zijn de producten van Soap Pharmacy alleen online verkrijgbaar?
‘De producten worden momenteel bij professionele salons verkocht en online exclusief via thesoappharmacy.nl verkocht.’

Waar staat The Soappharmacy over een jaar?
‘Ik hoop dat we de collectie dan hebben uitgebreid met nog een aantal mooie producten, een nieuwe geur en dat we dan internationaal aan de slag zijn.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie