Premium

PR-stunt met reclameborden voor honden is een ‘wereldprimeur’ die volledig doorslaat

Hondenbrokkenmerk zet tegen de regels in reclameborden voor honden in een bos, klaagt over de regelgeving en zet een applauspprofessor in.

Reclamebord voor honden
Foto: Honderd

Met woorden als ‘wereldprimeur’ en ‘uiterst vindingrijk’ wil hondenbrokkenmerk Honderd laten weten dat dat zijn introductie niet voor de poes is. In een aantal bossen in Nederland plaatste het de ‘eerste reclameborden ter wereld speciaal voor honden’.

De hedendaagse consument wordt namelijk dagelijks overladen met reclameboodschappen, stelt Honderd. Dus zette het er ook een paar in het Nederlandse groen neer om te benadrukken ‘dat de hond centraal staat’.  

Het ‘diervriendelijke’ reclamebord bevat een luidspreker die het geluid van een stille hondenfluit uitzendt en bevat speciale verspreiders van de geur van hondenbrokken.

Verbod genegeerd

Tot zover is het allemaal nog wel te begrijpen, een pr-stuntje om wat extra aandacht te krijgen. Maar Honderd draaft volledig door. Het geeft zijn actie ook nog, geheel volgens de heersende campagnemode, een maatschappelijke en ecologische dimensie mee.

 

 

Het ziet de reclameborden namelijk als een manier het verbeteren en verruimen van het bosrijke groen. Alleen zijn dergelijke reclame-uitingen in bosrijke gebieden verboden door de wet- en regelgeving, schrijft het.   

Honderd heeft zich van dat verbod dus helemaal niks aangetrokken, waarschijnlijk omdat het vindt dat het het gelijk aan zijn kant heeft staan. Woordvoerder Gerben Lievers spreekt in het persbericht zijn teleurstelling uit dat ‘instanties als Staatsbosbeheer en gemeenten niet open staan voor plaatsing van dit reclamebord’.

Applausprofessor

Lievers: ‘Advertentie-inkomsten kunnen als doel dienen om het budget voor groen te verhogen. En dit levert een bijdrage voor meer en betere bosrijke gebieden. Volledig ecologisch en maatschappelijk verantwoord.’

Je moet er niet aan denken. En je kan je ook nauwelijks voorstellen dat mensen daar enthousiast over worden. Wellicht daarom heeft Honderd een heuse hoogleraar marketing bereid gevonden het applaus te geven.

Quasi-wetenschappelijk

Efthymios Constantinides van de TU Twente leent zijn naam om het wonderlijke persbericht af te sluiten, uiteraard met een paar quasi-wetenschappelijke woorden erin: ‘De diervriendelijke toepassing van sensorische stimulanten zoals geur en geluid, zijn een uiterst krachtig middel om de aandacht van honden (en daarmee hun baasjes) te kunnen trekken. Een compliment voor het hondenbrokken merk (sic) Honderd.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie