De introductie eerder deze week maakte veel los vanwege de legacy van beide bedrijven die teruggaat tot 1838. Penguin Random House een wereldwijd opererende organisatie die jaarlijks 15.000 boeken oplevert en waar 10.000 mensen in dienst zijn. Opvallend detail: er zit geen pinguïn in het logo.
Het gaat om het corporate merk, vergelijkbaar met Unilever voor Dove of Ahold voor Etos. ‘Het woordbeeld PRH onderstreept het belang van het geschreven woord voor de onderneming’, zo luidde de toelichting. Het zal in de regel worden gebruikt in combinatie met de beeldmerken en logo’s van één van de 250 divisies en merken.
'Door het nieuwe Penguin Random House wordmark steeds samen met één van de merken van de uitgeeftitels te gebruiken communiceren we op krachtige wijze waarom wij zo bijzonder zijn: We combineren onze wereldwijde gezamenlijke expertise met onze kennis van lokale markten, waardoor we verschillende en belangrijke stemmen een platform en publiek bieden', aldus PRH-CEO Markus Dohle. Het nieuwe beeldmerk werd ontwikkeld door Pentagram. De gebruikte letter ‘Shift’ werd ontwikkeld door Jeremy Mickel, volgens gezaghebbend Identity-blog Brand New een stijlvolle keuze: ‘Not only is the new wordmark not a sans serif with rounded corners cut off, it’s a delicate serif with a bookish yet quirky identity of its own, allowing it to take on a leadership role as a standalone corporate wordmark or a supporting role when paired with more visual icons. It’s a lovely choice of type, executed as simply as possible.’