Penalty schieten tussen KPN en FOX

De beker voor het framen gaat in elk geval naar KPN, die voor fair play echter zeker niet.

De media staan dezer dagen vol met berichten over de ‘oorlog’ tussen KPN en FOX Sports. Nu is er met het grote wereldnieuws van deze zomer toch al geen sprake van komkommertijd, dus het gebruik van de overdrijving ‘oorlog’ lijkt overbodig. Maar met nog vier dagen te gaan totdat de distributieovereenkomst tussen KPN en FOX Sports afloopt, is er wel sprake van penalty schieten op het hoogste niveau.

In die wedstrijd stelt KPN zich op als de typische underdog. Het oer-Hollandse KPN tegen de machtige, kapitalistische Amerikanen die KPN willen dwingen tot nieuwe voorwaarden. En KPN vecht in deze voor de consument, want FOX wil het allemaal duurden maken en mensen laten betalen voor iets waar ze toch niet naar kijken.

De beker voor het framen gaat in elk geval naar KPN, die voor fair play echter zeker niet. KPN zet met succes een aantal misverstanden in de markt. Laten we die eens stuk voor stuk nalopen.

De grote Amerikanen tegen het kleine KPN. 

Wat een flauwekul. De ceo van FOX in Nederland is Frank Rutten. Rutten komt van Roda JC. Een man met een voetbalhart. Veel Nederlandser ga je het niet krijgen. Kijken we daarnaast naar de cijfers, dan zien we dat KPN in 2015 een omzet had van ruim 6 miljard euro en een winst van een kleine 700 miljoen euro. Daarbij vergeleken is FOX Nederland een dwerg.

Het is FOX om het geld te doen.

Is dat zo? Laten we eens kijken naar wie het geld toe gaat in beide organisaties. Bij KPN is dat natuurlijk de aandeelhouder. Slechts 10% van die aandelen zit in Nederland. Bij FOX gaat 90% van wat ze verdienen naar de Nederlandse Eredivisie clubs.

FOX wil groeien in Nederland.

Dat is waar. Maar neem het ze eens kwalijk. Bovendien komt het resultaat ten goede aan de Eredivisie clubs en daarmee aan de voetbalfans.

FOX maakt alles duurder.

Om deze stelling te toetsen, moeten we eerst eens kijken naar de recente prijsverhogingen die zijn doorgevoerd bij KPN, wat toch al de duurste aanbieder was. Dan zien we dat KPN de prijzen verhoogde per 1 juli met 2,50 euro. Zonder dat daar een betere dienstverlening of uitbreiding van het pakket tegenover staat.

De consument betaalt de prijs.

Of KPN zijn prijzen verhoogt of verlaagt is aan KPN. Zij kiezen er vooralsnog voor om elke verandering door te berekenen aan de consument, ook als daar geen directe verbeteringen tegenover staan. Met een winst van een kleine 700 miljoen euro is het zeer de vraag of het terecht is telkens de prijzen te verhogen.

Als FOX in het basispakket komt, zullen consumenten die niet van voetbal houden hier toch voor moeten betalen. 

Dat is waar. Maar zo werkt het basispakket sowieso. Iedereen betaalt voor zenders waar ze niet per se naar kijken. En dat zijn er heel wat in het basispakket. Daarentegen houdt 75% van de mensen van voetbal. Dat is waarschijnlijk meer dan het percentage kijkers met voorkeur voor zenders als Das Erste, TV5 of RaiUno.  

Bij Vodafone wordt het duurder.

Vodafone is om te beginnen veel voordeliger dan KPN. Verder klopt ook deze stelling niet. Klanten meteen FOX Sports compleet pakket, gaan er tien euro per maand op vooruit.

FOX probeert KPN te dwingen nieuwe voorwaarden te accepteren.

KPN en FOX hebben bijna twee jaar onderhandeld en volgens bronnen waren ze er zo goed als uit. Pas op het laatste moment zou KPN zijn standpunt volledig hebben veranderd, omdat ze bang zijn dat de grootste concurrent Ziggo betere voorwaarden zou krijgen. KPN liet het vervolgens op het laatste moment aankomen en spande zelfs een kort geding aan. De eis van dat kort geding? Fox moet tegen de oude voorwaarden blijven leveren en mag niets veranderen. Wie is hier nu eigenlijk de agressor?

Zetten we het bovenstaande op een rij, dan zijn dat toch heel wat gele kaarten voor KPN in deze match. Het lijkt er sterk op dat de oude monopolist KPN hier de nodige tackles en schwalbes maakt.

Bij KPN CEO Eelco Blok, die hoogst persoonlijk Carlos Slim (de rijkste man op aarde) versloeg toen deze KPN wilde overnemen, past de underdog rol sowieso niet. Aan hem zou ik het volgende willen zeggen: &;Geachte heer Blok, in plaats van snijden in kosten en het doorvoeren van prijsverhogingen voor uw klanten, zou u ook kunnen werken aan het verhogen van de inkomsten en innovatie. Sport leent zich daar uitstekend voor. 75% van de Nederlanders is er zeer in geïnteresseerd. Dat zou pas getuigen van echt lef en inzicht.&;

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie