Premium

Parool pissig over ‘pr-stunt’ Churandy Martina, zet pr-bureau Triangle op zwarte lijst

'Als je drie keer vraagt of iets echt is, en dat wordt telkens bevestigd, dan is een bureau de boel aan het bedonderen.'

Churandy Martina

Het bureau Triangle PR heeft geen vrienden gemaakt in de media. Het plugde een nieuwsbericht over Churandy Martina die een nieuwe flitsbezorgservice in Amsterdam zou beginnen. Bijzonder daaraan: de boodschappen worden niet op de fiets bezorgd, maar door hardlopers.

Verschillende media pikten het nieuws op, waaronder het Parool. Een verslaggever belde met het pr-bureau en vroeg ‘nadrukkelijk’ of het bericht klopt. Er werd hem verzekerd dat dit echt was en geen grap, zegt adjunct-hoofdredacteur Michiel Couzy van Het Parool.

Even later stond het nieuws op de site: ‘Gezond gat in de markt’; Churandy Martina start flitsbezorgservice met hardlopers. Ook andere media namen het bericht van het pr-bureau over.

Geen nieuwe 'loopbaan'

Al snel bleek er een probleem te zijn. Ondanks de geruststellende woorden van het Triangle PR bleek Martina niet te hebben gekozen voor een nieuwe ‘loopbaan’. Het bericht was fake, een stunt om een campagne van het merk Dubbelfrisss in te leiden.

Michiel Couzy noemt de actie ‘verschrikkelijk’. Betrouwbaarheid is voor een nieuwsmedium cruciaal, stelt hij, zeker in deze tijden van groot wantrouwen en fakenews.

‘Daarom vinden we het heel erg dat we nu, onbedoeld, onjuiste berichtgeving hebben gepubliceerd. Maar ja, als je drie keer vraagt of iets echt is, en dat wordt telkens bevestigd, dan is een bureau de boel aan het bedonderen.’ 

Vertrouwen onherstelbaar beschadigd

Het Parool heeft de berichtgeving rechtgezet op zijn site en contact gezocht met het pr-bureau, maar dat houdt zich onbereikbaar, zegt Couzy.

(Tekst loopt door onder afbeeldingen)

Rectificatie Parool
Rectificatie Parool
Rectificatie 2 Parool

‘We hebben ons ongenoegen schriftelijk geuit. Er is natuurlijk een mate van vertrouwen in de relatie tussen een pr-bureau en een nieuwsmedium. Ik begrijp best dat er eens ‘geen commentaar’ wordt gezegd of dat het niet wil meewerken, maar dit is van een andere orde. Met dit pr-bureau doen we geen zaken meer, het vertrouwen is onherstelbaar beschadigd.’

Het Parool gaat intern onderzoeken hoe het zich beter kan wapenen tegen dit soort acties.

'Alleen positieve reacties'

Triangle PR is niet bereikbaar voor commentaar en reageert niet op terugbelverzoeken.

Wel belt Job Koopman, de strateeg van de Dubbelfrisss-campagne bij reclamebureau DDB Unlimited. Hij is erg tevreden over de stunt en start van de Dubbelfrisss-campagne.

‘Het wordt als een goede 1-aprilgrap gezien en een leuke onthulling van de campagne, met een heel goede boodschapper ook. Churandy roept mensen op om lekker te hardlopen en boodschappen te doen. Ook maken we zijn nieuwe sponsor bekend. Ik krijg alleen maar positieve reacties.’

Volgens Koopman zou berichtgeving op Adformatie over de Dubbelfrisss-campagne vooral daarover moeten gaan. Het is volgens hem ‘eenzijdig en ook erg serieus’ om dit te behandelen vanuit het perspectief dat media als het Parool boos zijn over het persbericht. 

Koopman: ‘Iedereen kon toch zien dat het een grap was.’

Eerdere PR-hoaxes

Het is niet de eerste keer dat een onderneming 'nepnieuws' naar buiten brengt. Meestal zijn de nieuwsmedia er allerminst blij mee, maar er zijn uitzonderingen.

- In 2017 kondigde Tony's Chocolonely een beursgang aan en hield dit vol tegenover onder meer het ANP. Het bleek om een opening te gaan van een Tony;'s-winkel in de beurs van Berlage. Ook hier waren de vakgenoten weinig enthousiast

- Wehkamp meldde een winkel te openen aan de P.C. Hooftstraat. Het was een stunt om de aandacht te vestigen op de samenwerking met de Nederlandse modeontwerpster Monique Collignon. Ook hier geen vakmatig applaus.  

- De Telegraaf was in 2016 woedend op de Staatsloterij vanwege een PR-hoax. De wakkere krant berichtte over de vondst van een kist met goud uit 1726 in de Reigersplas, en tal van media volgden. Het bleek een PR-stunt te zijn waarmee de Staatsloterij onder de aandacht wilde brengen dat er een staaf goud is te winnen bij de komende trekking.

- Journalisten waren in 2018 boos om een pr-campagne met nepnieuws over een goudjakhalsCare Plus wil laten zien dat teken gevaarlijk zijn via een fake-filmpje.

- Sire lanceerde The Good Life Agency, een bureau dat diensten levert om ‘gewone’ mensen succesvol(ler) te laten lijken. Fred Moolhuijsen loog tegen journalisten dat het een lieve lust was, het bureau werd zelfs ingeschreven in de Kamer van Koophandel om de media op het verkeerde spoor te zetten.

- Coolblue startte een gerucht op siociale media dat het voor één miljard zou worden overgenomen. De buzz groeide naarmate het tegen 16.00 uur liep, want dan zouden de Coolblue-medewerkers bijeen worden geroepen. De media zaten klaar en zagen een filmpje met Pieter Zwart: Sinterklaas zou 1 miljhard pepernoten hebben geboden. Hier vooral positieve reacties.

- De ultieme hoax staat op naam van BNN met De Grote Donorshow, een eenmalig televisieprogramma in 2007. In de uitzending zou een 37-jarige vrouw kiezen aan welke van drie nierpatiënten ze haar nier zou afstaan. Buiten de studio's hadden de internationale media zich verzameld. Een nier werd er niet weggegeven, op het moment supreme bleek dat het programma was opgezet om meer aandacht te krijgen voor donororganen. De internationale media waren not amused, in Nederland was er volop bewondering. 

De introductie van Churandy als nieuw gezicht van Dubbelfrisss
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie