Overslaan en naar de inhoud gaan

VWS komt met grootschalige mediacampagne nu boostervaccinaties teruglopen

Ministerie wil met posters en tv-spotjes boostergraad opkrikken. Deskundigen pleitten al langer voor grotere campagneinzet.
Boosterprik in Puttershoek
Boosterprik in Puttershoek
© ANP Hollandse Hoogte, Jeffrey Groeneweg
Boosterprik in Puttershoek
Boosterprik in Puttershoek
© ANP Hollandse Hoogte, Jeffrey Groeneweg

Het ministerie van VWS vergroot de mediacampagne om meer mensen aan te zetten om een booster te halen.

related partner content for mobile comes here

De komende tijd worden posters opgehangen op bijvoorbeeld treinstations en in winkels, en er is een nieuwe televisiespot in de maak, laat het ministerie het ANP weten.

Boosterafspraken over piek heen

De stap komt nu het aantal nieuwe boosterafspraken bij de GGD'en over de piek heen is, terwijl bijna de helft van de gevaccineerde 18-plussers nog geen booster heeft gehad.

Op het hoogtepunt van de boostercampagne haalden in een week tijd bijna 2 miljoen mensen een extra prik, maar vorige week was dat al gedaald tot 1,1 miljoen, meldde het RIVM eerder. Voor komende week staan er vooralsnog maar 300.000 afspraken ingepland, al verwacht het RIVM dat dat aantal nog zal oplopen.

Zorgminister Ernst Kuipers wil dat meer mensen een boost gaan halen, zei hij vrijdag nog tijdens zijn eerste coronapersconferentie.

VWS kreeg kritiek op beperkte campagne

VWS kreeg eerder al de nodige kritiek omdat het geen grootschalige voorlichtingscampagne vanuit de overheid inzette over het nut van de boosterprik.

‘De nadruk ligt heel erg op de uitvoering: wanneer mag je de afspraak maken? Maar waarom zóú je 'm gaan maken, daar ontbreekt het aan in de voorlichting’, zei hoogleraar José Sanders, gespecialiseerd in strategische communicatie, tegen NOS Nieuws twee weken geleden.

Sanders pleitte toen voor een voorlichtingscampagne die veel meer aanwezig is  in het dagelijkse leven van mensen: ’Abri's, borden langs de snelweg. Of bekende mensen en rolmodellen, die kunnen mensen over de streep trekken.’

Ouderen gericht benaderen via sms

De buitencampagne die vanaf volgende week wordt gehouden komt tegemoet aan de kritiek. Op veel meer plekken worden mensen aangespoord direct naar een van de vaccinatiestraten te gaan waar geprikt wordt zonder afspraak. De hoop is dat de mediacampagne de boostergraad voldoende zal opkrikken.

Tegelijk wordt ook aan een meer gerichte campagne gewerkt. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar sms-campagnes gericht op bijvoorbeeld ouderen die nog een vaccin kunnen halen.

Het ministerie zoekt nog uit hoe zo'n campagne ingericht zou moeten worden, maar zegt dat alleen mensen benaderd worden die toestemming gegeven hebben om hun gegevens met het RIVM te delen.

(ANP/redactie)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in