Premium

Oud marketingdirecteur Koninklijke Verkade Koen Regout terug op het nest als managing director

Regout verliet Verkade in 2009 en treft nu een heel nieuwe situatie aan. Andere eigenaar, andere markt, andere consumentenverwachtingen.

Koen Regout (inzet) is benoemd tot managing director van Koninklijke Verkade, de fabrikant van koek- en chocoladeproducten die verkocht worden onder de merknamen Verkade en Sultana. Koninklijke Verkade maakt vanaf eind 2014 onderdeel uit van het wereldwijde koekjes- en chocoladebedrijf Pladis, dat eigendom is van de Turkse zoetgigant Yildiz Holding.

Staatsloterij
In de tijd dat Koen Regout bij Verkade werkte, van maart 2003 tot en met februari 2009, (zijn laatste positie was die van directeur marketing), was Verkade nog in Britse handen; United Biscuits. Na Verkade werkte Regout onder meer bijna 2,5 jaar bij de Nederlandse Staatsloterij als directeur marketing & sales.

Nederland
Regout staat voor een moeilijke opdracht. Hij krijgt de verantwoordelijkheid over alle commerciële zaken van Pladis in Nederland. Begin dit jaar werd bekend dat de verkoop van Verkade over de grens aan het teruglopen was en dat er fors in het personeelsbestand moest worden gesneden. Verkade zei zich meer te gaan richten op het bedienen van de eigen regio; Nederland dus. 

Genieten
Regout zegt de markt in Nederland verder te willen uitbouwen door ‘de meest heerlijke producten te blijven ontwikkelen waar onze consumenten van kunnen genieten’. De marktomstandigheden in Nederland zijn er niet gunstiger op geworden. De consument is kritisch op suikerrijke verwenproducten en er is een hang naar natuurlijke grondstoffen en transparantie in herkomst en fabricage. Verkade en Sultana lopen wat die ontwikkelingen betreft niet op de muziek vooruit. En ook wat betreft productontwikkeling is Verkade eerder trendvolgend geworden.

Wall of shame
Op het gebied van verantwoorde marketing is Verkade evenmin een vaandeldrager. In 2016 trok de Consumentenbond hard aan de bel bij merken die hun ongezonde (verwen)producten aan de man (kind) proberen te brengen met kinderidolen op de verpakking. Verkade werd met meerdere verpakkingen op de ‘wall of shame’ geplaatst. Uit een interview uit oktober 2016 bleek dat Verkade het gesprek over het onderwerp niet écht wil aangaan. In een reactie aan Marketing Online zei Verkade in een schriftelijke reactie dat ouders zelf het beste de keuze kunnen maken die bij het kind en het moment past. En ook al gaf de FNLI eind vorig jaar aan dat levensmiddelenproducenten zelf het gebruik van populaire figuurtjes op de verpakkingen van ongezonde kindersnacks gaan inperken, Verkade heeft zijn Dora- en Spongebob-koekjes nog niet uit de schappen gehaald.

Musical
In 2015 startte Verkade met een nieuwe toon in reclame die vrolijkheid, dynamiek en optimisme moest brengen in een musical-achtige setting. In het voorjaar van 2016 zag een vervolg daarop nog het levenslicht, maar daarna bleef het min of meer stil rond het merk. Als Regout het merk weer een nieuwe hedendaagse relevantie wil geven, staat hij voor een mooie uitdaging.

Pladis over Pladis
‘Pladis is een wereldwijd koek- en chocoladebedrijf dat actief is in 130 landen in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Amerika. Pladis heeft een jaarlijkse omzet van 2,2 miljard pond, 34 fabrieken in 13 landen en er werken 26.000 medewerkers. Het bedrijf, in eigendom van Yildiz Holding – het grootste voedingsmiddelenbedrijf van Centraal & Oost Europa, Midden Oosten en Afrika – werd in 2016 opgericht toen United Biscuits, Ulker, Godiva Chocolatier en DeMet's Candy Company verenigd zijn als een wereldwijde onderneming. Het bedrijf combineert door het samenbrengen van de iconische Godiva, McVitie en Ulker-merken drie eeuwen bakkerij- en zoetwarenexpertise. Met de missie 'we promise happiness to the word with every bite', verwent Pladis consumenten met producten in de zoete en hartige koekjes, wafels, cake, chocolade, kauwgom- en snoepcategorie.’
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie