De Reputatiegroep breidt uit met twee opvallende nieuwe namen. Het zijn Rik Rensen (61) - onder meer oud-hoofdredacteur RTL Nieuws - en Frits Hendrikx (51), die tot voor kort leiding gaf aan Het PR-bureau. Beiden zijn per 1 januari 2018 gestart als partner bij de Reputatiegroep.
Rensen (links op de foto), die een groot deel van zijn loopbaan werkzaam was in de journalistiek, onder andere als correspondent in Italië voor NRC Handelsblad, hoofdredacteur van RTL Nieuws en de Wereldomroep, stapte rond 2012 over naar de communicatie. Hij adviseerde en trainde directies van verschillende grote ondernemingen en instellingen.
Kwartiermaker
De afgelopen 2,5 jaar was hij 'kwartiermaker' bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. Daar werd hij ingehuurd om, zoals hij zelf zegt: 'het CBS meer impact en meer zichtbaarheid in Nederland te geven. Mijn opdracht was om de communicatieafdeling te reorganiseren en zo te gaan werken dat het CBS veel vaker met eigen nieuws de media haalt. Dat hebben we gedaan door de communicatieafdeling op een veel journalistiekere manier aan te sturen. Door relevante content te maken en die via allerlei kanalen te verspreiden. En dat is gelukt. Het CBS haalt bijna dagelijks met nieuws de media. Er is een nieuwe website, een actief Twitterkanaal, er is een fonkelnieuwe studio gebouwd, waarbij bijvoorbeeld de woordvoerders van CBS rechtsreeks in de uitzendingen met bijvoorbeeld RTLZ en het NOS commentaar kunnen geven op de laatste cijfers.'
Officieel was Rensen hiervoor verbonden aan het financiële adviesbureau Value@stake. Maar door de interimopdracht bij het CBS bleef dat bij 'wat klusjes' tussendoor. 'Vlak voordat ik bij het CBS begon had ik al contact gehad met Paul en dat smaakte naar meer. Ik vond het een voorrecht om bij een topspeler in het Nederlandse communicatieadviesmarkt me aan te sluiten.'
Jullie komst betekent niet dat de Reputatiegroep van koers verandert?
Rensen: 'Nee, we gaan die niet veranderen. We gaan 'm uitbreiden, maar wel binnen het kerngegeven en dat is reputatie- en stakeholdermanagement. Ieder van ons heeft zijn eigen expertise. En de mijne ligt logischerwijs voor een deel op het vlak van content. Ik zie daar enorme kansen. Veel bedrijven hebben écht niet in de gaten op wat voor goudmijn ze zitten. Een goudmijn van nieuwswaardig materiaal. En als je daar slim aan werkt en je met goede content in de markt profileert, helpt het wel degelijk het verbeteren of ophogen van je profiel. Kijk maar naar die berichten over de import van quinoa in Nederland van begin deze week. Een jaar geleden had dat de pers niet gehaald. Maar door dat op een krachtdadige manier naar voren te brengen ook met berichten die journalistiek in orde zijn en goed zijn geschreven, ontgin je je eigen goudmijn.'
Met de tweede nieuwe partner, Frits Hendrikx, haalt de Reputatiegroep een ervaren adviseur binnen die vooral in de financiële sector zijn sporen heeft verdiend. Hendrikx werkte onder meer bij pensioenverzekeraar Zwitserleven en financieel PR-bureau Citigate First Financial. De afgelopen 1,5 jaar was hij - na het vertrek van oprichter Marnix Geus - algemeen directeur bij Het PR Bureau.
Waarom ben je daar weggegaan?
Hendrikx: 'Ik wil het niet over het PR Bureau hebben. Ik dacht al een tijdje na over de vraag: wat komt hier na. Ik had andere ambities. Ik wilde in mijn volgende baan graag actief zijn op snijvlak van organisatie en communicatie. Als het er echt omgaat en er toe doet, dan heb ik het erg naar mijn zin.'
Bij crises?
'Ja. Of issues. Ingewikkelde kwesties in kaart brengen. Vraagstukken waarbij het gaat om de vraag wat brengen we naar buiten, wat niet. Hoe brengen we het naar buiten? Dan voel ik me als een vis in het water.'
Dat had je wat minder bij Het PR Bureau.
'Ja, dat klopt. Dat was wel wat minder. Dat had ook met het profiel te maken. Al was ik daar wel de aangewezen persoon als dat soort vraagstukken zich voordeden. Maar dit zijn de dingen waar de Reputatiegroep in is gespecialiseerd. Er zijn niet veel bureaus die zo goed thuis zijn in de directiekamer als de Reputatiegroep. Met name in de zorg, de publieke sector en in de financiële wereld. Dus ik heb er veel zin in.'
Jij gaat werken voor financials?
'Ja, ik kan nog geen namen noemen, maar ik zal daar meer dan gemiddeld bij betrokken zijn. Ik werk nu al voor twee klanten in die sector.'
Volgens het begeleidend persbericht wordt er naar jouw mening vaak eendimensionaal gekeken naar communicatievraagstukken. Je pleit voor een geïntegreerde aanpak. Leg uit.
'Het gaat over de vraag op welke manier je de directie van dienst kunt zijn als adviseur. Wij bekijken het disciplineoverstijgend. Niet alleen vanuit marketing of public affairs, maar integraal. Als je een hamer hebt zie je overal alleen maar spijkers. Ik vind dat de schotten tussen disciplines naar beneden moeten. Dat leidt tot oplossingen die voor meerdere stakeholders goed zijn.'
Door de toetreding van Rensen en Hendrikx telt De Reputatiegroep nu vier partners. Naast oprichter Paul Stamsnijder is dat Arjan Hoek.
Vier partners. Wie heeft het laatste woord als de stemmen staken? Is dat dan oprichter Paul Stamsnijder? Of is er geen hiërarchische structuur?
Hendrikx. 'Nee, er is geen hiërarchische structuur. Ik wil daar ook niet in detail op ingaan. Wat er mogelijk gebeurt als we het niet eens zouden worden zien we wel als het zich voordoet.'
Je hebt dat niet naar verdeling van aandelen geregeld?
'Nee. We gaan samenwerken op basis van goed vertrouwen. En we hebben er allemaal erg veel zin in.'