Foto: Jurriaan Balhuizen (links) en Pieter Brouwer, medeoprichter van Good Sounds
Hoe belangrijk is muziek voor reclame?
‘Heel belangrijk. Allereerst is muziek in staat om direct een emotie, een gevoel of een sfeer over te brengen. Los van het beeld en los van de boodschap van de adverteerder. Dat is essentieel voor de manier waarop de consument naar de commercial gaat kijken. Is het grappig? Is het serieus? Heeft het een ironische ondertoon? Wordt het spannend? Allemaal dingen die de muziek je in een paar seconden kan vertellen.
'Daarnaast helpt muziek als geheugensteun. Een herkenbare melodie blijft hangen en die herinnering kun je koppelen aan een boodschap of een merk. Er zijn talloze reclamemelodieën die je kunt nafluiten en waarvan je je het bijpassende merk meteen herinnert. En er zijn talloze bekende hits voor commercials gebruikt die je altijd zal koppelen aan een merk.’
Los van je eigen muziek, wat was je favoriete reclamemuziek van het afgelopen jaar?
‘De muziek van de Tele2-campagne vind ik een van de betere muziekproducties van de laatste twee jaar: het is goed uitgevoerd, heel herkenbaar, past geweldig bij de sfeer van de films en het grijpt terug naar de oude reclametraditie van een tekst in de muziek die je de boodschap vertelt. Dat hoeft dus helemaal niet suf en oubollig te zijn.’
Welk reclamemuzieknummer zou je willen voordragen voor de Top 20 van dit jaar?
Een hoogtepunt is wat mij betreft de Maestro Burger-commercial van McDonald’s, gemaakt door Darre van Dijk en gemixt door onze Marcel Bultman. De muziek is daar volledig geïntegreerd in het concept, wat het heel erg sterk maakt. Het succes van deze films in Cannes zegt genoeg, natuurlijk.’
Reclamemuziek is meer dan een liedje en een 30-secondenspot. Waaruit bestaat voor jou de ideale combinatie tussen een merk en muziek?
‘Ik ben een enorme fan van de muziekkeuzes bij de Citroën-commercials. Gemaakt in Frankrijk en altijd met geweldige, bestaande tracks erin. De laatste De laatste C3-commercial heeft ook weer zo’n geweldig nummer, Here we Are van de Part-Time Friends.
'Ze zijn ook niet bang om melancholisch te worden. De muziek vertelt een verhaal, het wringt een beetje en maakt het geloofwaardig. Vrolijke muziek maakt niet altijd vrolijk, en droevige muziek maakt niet altijd droevig. Als je bijvoorbeeld liefdesverdriet hebt, wat luister je dan, wat helpt je erbovenop? Juíst iets droevigs of melancholisch.’
Wat is je favoriete reclamemuziek aller tijden?
‘Een onmogelijke vraag. Maar de eerste keer dat ik echt onder de indruk was van een commercial en de muziek daarin was denk ik de Levi’s 501 TVC met Wonderful World van Sam Cooke. Dat was zó van een andere wereld in 1985, zo sfeervol en mooi gemaakt in vergelijking met de rest. Laat dat ‘m dan maar zijn.’
Vorige afleveringen: Big2 en Paul Laffree (Adformatie #8), Niels den Otter (#10), André Ettema (#13)