Afgelopen week is al veel en verontwaardigd geschreven over de PR-acties van Burson-Marsteller (BM) om in opdracht van Facebook een aantal initiatieven van Google in een kritisch daglicht te stellen. De verontwaardiging betrof vooral het feit dat hierbij de opdrachtgever geheim moest blijven en het het onderwerp (privacy en de omgang met persoonlijke gegevens op social netwerken) geheel 'neutraal' zou worden gepresenteerd. Het hele plan viel in duigen toen een blogger wat begon te prikken en de mailwisseling tussen BM en hemzelf openbaar maakte. Daarna moest BM met de billen bloot en blunderde nog even prettig verder. Eerst door het afgeven van een bloedeloze publieke reactie, en daarna doodgemoedereerd de discussie op de eigen Facebook-pagina te censureren. Een van de grootste doodzondes als het gaat om geloofwaardig communiceren met je doelgroepen/lezers. Als je een discussie start, kun je niet alles wat je onwelgevallig uitkomt zomaar weghalen.
Lijkt amateuristisch geblunder (en dat is het misschien óók wel), maar misschien is het ook wel een bewuste poging om de opdrachtgever in deze, te weten Facebook, uit de wind te houden en zelf het volledige onderwerp van de discussie te worden. Want met dat bijltje heeft BM wel vaker gehakt. Een beetje rondzoeken op internet maakt al snel zichtbaar dat het BM's trademark is om op deze manier PR te doen. Spinning, Framing of hoe je het ook maar wilt noemen. Klanten genoeg: Monsanto, Nigeria, Argentijnse Junta, Tabaksindustrie, Blackwater in Irak, Bhopal... you name it...
Maar het heeft BM ook een hoop fanatieke critici opgeleverd. Zo kwam ik al snel uit op een spoof Facebook pagina, met bijna 900 'vrienden', waarin wordt aangegeven dat BM vooral staat voor 'smear campaigns'. Ook de Wikipedia-pagina over Burson-Marsteller is inmiddels aangevuld met die informatie, en ik ben benieuwd hoe lang dat erop zal blijven staan. Kan best lang zijn, want ik krijg de indruk dat BM het helemaal niet erg vindt zo bekend te staan.
Hell's Public Relations Firm
Op de zeer kritische en negatieve site Burson-Marsteller watch.com ("Keeping an eye on Hell's Public Relations Firm") wordt structureel bijgehouden hoe 'evil' Burson-Marsteller is. Ook op andere kritische sites als Spinwatch en PRWatch komen ze frequent aan bod.
Tekenend is een verhaal over hoe BM werkt om de negatieve berichtgeving over de zelfmoorden in de Chinese fabrieken van de Apple-apparatuur in een andere context te plaatsen. Lees: te bagatelliseren. En dat is dan ook volledig gelukt, zoals de analyse aantoont.
Ook het achter de schermen aansturen van de hele Cruijff-revolutie bij Ajax is signature Burson-Marsteller.
Dit is dus gewoon wat BM doet for a living. En ze zijn er goed in. En die 'mislukte' Facebook campagne? Daar is niks mislukts aan. Het is gewoon een zeer goed gelukte BM campagne, vrees ik. Het is volgens mij juist dít soort PR waartegen #039;Gevaarlijk Spel' ">het recente rapport 'Gevaarlijk Spel' waarschuwt.
Burson-Marsteller, you give PR a bad name.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!