Mexico heeft het zwaar. En we weten allemaal waarom. Hoewel de media in Mexico het nog vriendelijk over de ‘influenza’ hebben of ‘el virus A-H1N1' , krijgen we in Nederland er niet genoeg van om de griep uit Mexico ook de ‘Mexicaanse griep’ te noemen. Geenstijl heeft vandaag de lolbroek aangetrokken: ze beschrijven de griep nu als de Taco Hoest. Grappig? Ja, in Nederland wel, maar daar denken ze in Mexico iets anders over.
Mexicanen zijn trots op hun land. Niet voor niets werd de flauwe reclame van de Burger King over Mexicanen door Mexico verboden. ‘Een belediging voor Mexico en de Mexicanen’ werd er gezegd.En toen wisten ze nog niet dat dit nog maar het topje van de ijsberg was…
Om verwarring te verkomen met de varkensgriep (waar dan weer aan de andere kant van de wereld men van streek raakt) is het beestje nu officieel bij z’n naam genoemd: de ‘Mexicaanse griep’ heet al een week: het A-H1N1- Virus ofwel het ‘influenza A’
De Nederlandse media kan het zich in ieder geval niets schelen. Virus A of niet, het komt gewoon uit Mexico, lijkt het motto. Wat de media daarbij vergeten is dat ze hierdoor blijven meehelpen aan het creëren van negatieve beeldvorming rondom Mexico. Het lijkt wel of we op deze manier iemand de schuld willen geven van het virus. ‘Als die Mexicanen wat beter hadden opgelet, dan was het virus er nooit geweest...’. Het kan lang duren voordat de vliegtuigen naar Cancun weer vol zitten.
En wat moet Mexico doen om de schade te herstellen? Naast huidige problemen als de drugsoorlog, alcoholgebruik en de orkanen komend seizoen, kunnen ze deze negatieve publiciteit niet gebruiken. Nu 2009 zo slecht is begonnen, zal een grote marketingcampagne Mexico in 2010 (?) er weer bovenop moeten helpen. Dus bij deze, alvast als steun in de rug. Uit de oude doos: ‘Mexico is your best friend’ van Lonely Planet. Wie weet, volgt er na deze buzz snel meer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!