Merk Zwitserleven niets waard? Onzin!

Berichten dat het merk Zwitserleven niets waard is, kloppen niet, zegt SNS Reaal. Er is een afschrijving voor Goodwill gedaan, aldus SNS Reaal, maar dat zegt weinig over de merkwaarde.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren kwam RTL Nieuws naar buiten met het bericht dat het merk Zwitserleven niks meer waard is. Eigenaar SNS Reaal zou de boekwaarde van het merk in 2012 afgeschreven hebben tot nul.

Het nieuwsprogramma zat echter niet helemaal goed door ervan uit te gaan dat goodwill op de balans hetzelfde is als merkwaarde, aldius SNS Reaal. Goodwill wordt bij een overname betaald en is opgebouwd uit onder meer marktverwachtingen die nog niet gewaardeerd zijn op de balans, maar die al wel bestaan in de vorm van onderdelen als kennis, klanten, merken en, personeel.

Bij een overname komt dit op de balans te staan, maar vaak wordt deze goodwill weer afgeschreven.

‘Een van de redenen daarvoor is dat ondernemingen na verloop van tijd de boel weer willen opschonen’, aldus Patrick Stal van Interbrand.

Het verrekenen van de merkwaarde is volgens de huidige jaarverslaggevingsregels zelfs niet geoorloofd.

Het niet op de balans kunnen zetten van de merkwaarde wil echter niet zeggen dat het periodiek meten ervan overbodig is.  ‘Philips heeft in zijn jaarverslag een spread opgenomen over de merkwaarden in het concern. Die staan dan wel niet op de balans, maar het is wel iets wat ze aan hun aandeelhouders willen laten weten.’ 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie