Premium

Meerderheid journalisten is blij met relatie PR-professionals

Maar ze vinden PR niet een betrouwbare bron, aldus internationaal onderzoek

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een meerderheid van de journalisten internationaal is blij met de relatie die ze hebben met PR-professionals. Toch vinden de meeste journalisten niet dat pr-mensen een betrouwbare bron zijn van informatie en evenmin dat PR bijdraagt aan betere journalistieke berichtgeving. Ook mag het bellen wel wat minder.

Dat blijkt uit een van Cision en Canterbury Christ Church University over het gebruik, percepties, attitudes en gedrag van sociale media onder 3000 journalisten, waaronder 240 Nederlandse. 

In het onderzoek werd de vraag gesteld of de blij zijn met de relatie met pr-professionals. Een meerderheid van de journalisten in de landen geeft aan dat te zijn. Britse journalisten zijn het meest tevreden, met 61 procent, gevolgd door de Amerikaanse met 58 procent. Duitsland en Australië staan op een gedeelde 55 procent. Uitzondering is Zweden waar een minderheid van 38 procent tevreden is over de verhouding met PR-mensen. Over de Nederlandse pers zijn geen afzonderlijke cijfers vrijgegeven door de onderzoekers.

Interessant is te zien hoe journalisten worden benaderd door pr-profs en waar hun voorkeur ligt. Daaruit blijkt dat e-mail nog altijd het favoriete medium is voor zowel pr-mensen als journalisten. Journalisten worden minder graag gebeld, en er blijkt dat ze ook vinden dat ze nog te veel gebeld worden. PR-mensen houden hier wel meer rekening mee, want ze benaderen journalisten behoorlijk minder telefonisch, zo blijkt.

Uit het onderzoek, dat voor een groot deel gaat over het gebruik van journalisten van bronnen, blijkt dat sociale media steeds meer onderdeel uitmaken van de nieuwsgaring. Twitter en Facebook zijn de populairste ‘social’ bronnen, hoewel journalisten een breed scala aan netwerken gebruiken.’

Ondanks het groeiend gebruik van sociale media door journalisten boet PR als bron niet aan waarde in. Slechts een kwart tot net iets meer dan een derde van de journalisten vindt ze minder afhankelijk van PR-professionals zijn geworden door de opkomst van sociale media. Dat wijst er op dat de informatie van sociale media een aanvulling zijn voor journalisten, maar geen vervanging van bestaande PR-netwerken.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie